Obowiązki firm serwisowych w zakresie ochrony środowiska Zezwolenia i decyzje jakie powinna posiadać firma serwisowa |
Data dodania: 13.04.2014 | Autor: Krzysztof PIETRZAK | ||
W poprzednich odcinkach niniejszego cyklu artykułów omówione zostały podstawowe definicje i kwestie formalno-prawne dotyczące odpowiedzialności za gospodarowanie odpadami (m. in. w przypadku umów serwisowych).
Kolejną kluczową kwestią bez rozważenia której, przynajmniej teoretycznie, firma serwisowa nie może legalnie działać, to zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami i szeroko pojętej ochrony środowiska. Zatem postawmy sobie pytanie jakie dokumenty muszę posiadać aby działać zgodnie z prawem? Poniżej przedstawiam zezwolenia jakie prawie każda firma serwisowa powinna posiadać:
Zezwolenie na zbieranie odpadów Zezwolenie to jest wymagane, gdy firma serwisowa wytwarza odpady w trakcie czynności serwisowych – „u klienta” i następnie ww. odpady magazynuje w innym miejscu niż miejsce ich wytworzenia (np. w swoim magazynie) to wówczas jest zobowiązana do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów. Zgodnie z ustawą o odpadach z uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów zwalnia się „wytwórcę odpadów, który wytwarzane przez siebie odpady zbiera w miejscu ich wytworzenia” (art. 45 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach).
Reasumując należy stwierdzić, iż w przypadku, gdy magazynujemy jakiekolwiek odpady (z jakiejkolwiek usługi i nie jest istotne kto je wytworzył – firma serwisowa czy klient) poza miejscem ich wytworzenia, wówczas zgodnie z obowiązującym prawem firma powinna mieć zezwolenie na zbieranie odpadów (wydane decyzją starosty właściwego ze względu na miejsce zbierania, co najmniej 30 dni przed rozpoczęciem działalności).
Zezwolenie na transport odpadów Firma serwisowa może transportować bez zezwolenia na transport jedynie wytworzone przez siebie odpady (art. 51 ust. 2 pkt 4 w powiązaniu z art. 233 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach).
Zezwolenia na transport obowiązują do czasu utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, jednak maksymalnie do 36 miesięcy od dnia wejścia w życie nowej ustawy o odpadach, tj. do 23 stycznia 2016 roku (do tego czasu zezwolenia wydawane są na podstawie art. 28 ust. 1 i 2 stawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach). Za transportowanie odpadów niezgodnie z przepisami art. 24 ust. 1, i . 4 grozi kara aresztu lub grzywny, określona w art. 174 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Podsumowując należy pamiętać, że zezwolenie na transport dot. transportowania odpadów nie wytworzonych przez transportującego, a więc jeżeli firma serwisowa transportuje tylko odpady, które wytwarza (np. w trakcie serwisu „u klienta”) wówczas nie musi posiadać zezwolenia na transport odpadów.
Na zakończenie dodam, że zezwoleń w zakresie ochrony środowiska jest więcej niż omówione w niniejszym artykule, jednak firm serwisowych i innych podmiotów z branży HVACR dotyczą głównie zezwolenia na zbieranie oraz zezwolenia na transport. Warto rozważyć, czy w przypadku prowadzenia działalności nie podlegamy pod uzyskanie ww. zezwoleń, ponieważ w przypadku ewentualnej kontroli Inspekcji Ochrony Środowiska brak ww. dokumentów może narazić firmę na spore koszty.
Krzysztof PIETRZAK
|
PODOBNE ARTYKUŁY:
POLECAMY WYDANIA SPECJALNE
-
Pompy ciepła 2023-2024
-
Pompy ciepła 2021-2022
-
Pompy ciepła 2022-2023
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023
-
Pompy ciepła 2020-2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020
-
Pompy ciepła 2019-2020
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2019