CryoTech z R744 – przyjazna dla środowiska dystrybucja z kontrolą temperatury
Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny 
Data dodania: 05.12.2014

Zmiany w regulacjach prawnych oraz nacisk społeczny w radykalny sposób wpłynęły na funkcjonowanie transportu w Unii Europejskiej (UE). Ochrona środowiska stanowi zasadniczy cel ustawodawców, dążących do wyeliminowania z użycia czynników chłodniczych o wysokim potencjale GWP, zmniejszenia emisji spalin oraz ograniczenia hałasu w gęsto zaludnionych obszarach.

Począwszy od późnych lat trzydziestych XX wieku, drogowy i kolejowy transport towarów wrażliwych na temperaturę opiera się prawie całkowicie na paliwach kopalnych oraz czynnikach chłodniczych o wysokim potencjale tworzenia efektu cieplarnianego (ang. global warming potential – GWP), mających na celu utrzymanie optymalnej temperatury ładunków. Obecnie silniki spalinowe są cichsze, oszczędniejsze i emitują mniej zanieczyszczeń. Nadal jednak jesteśmy uzależnieni od paliw kopalnych i czynników chłodniczych na bazie fluorowcowanych węglowodorów (HFC).

 

W ciągu ostatnich 15 lat producent systemów do kontroli temperatury w transporcie, firma Thermo King, skupiała się na stworzeniu rozwiązania mogącego zaspokoić w przyszłości potrzebę posiadania alternatywy dla paliw kopalnych oraz technologii wykorzystujących HFC, na których branża transportowa opierała się przez tak długi czas. Począwszy od lat trzydziestych XX wieku, firma Thermo King jest pionierem w zakresie kontroli temperatury w transporcie i do dzisiaj zajmuje ona pozycję czołowego ośrodka innowacji w tej branży.

 

W jaki sposób działa system

 

Alternatywne podejście firmy, unikalne dla współczesnego transportu chłodniczego, opiera się na zastosowaniu odzyskiwanego i dostępnego komercyjnie ciekłego dwutlenku węgla (R744) w pośrednim systemie z otwartym cyklem. W odróżnieniu od innych rozwiązań „kriogenicznych”, w ramach których czynnik chłodniczy jest rozpylany bezpośrednio do przestrzeni ładunkowej, w rozwiązaniu CryoTech firmy Thermo King stosuje się parowniki żebroworurkowe, przez które przepływa R744, odbierając ciepło z ładunku, a następnie oddając je poza pojazd.

 

Odzyskiwany R744 jest przechowywany pod ciśnieniem w zbiorniku z izolacją próżniową pod podwoziem ciężarówki lub naczepy. Przepływa on do zdalnych parowników zamontowanych po jednym w każdym przedziale, dzięki czemu w pojeździe można ustawić do trzech różnych wartości temperatury. Elektroniczny zawór rozprężny, zarządzany przez elektryczny moduł sterujący, reguluje przepływ cieczy przez każdy parownik, różnicując w ten sposób wydajność chłodniczą odpowiednio do wymagań ładunku oraz w celu utrzymania stałej temperatury. 

 

Podobnie jak w przypadku typowych czynników chłodniczych HFC ciekły R744 zmienia stan (na gazowy) wraz ze spadkiem ciśnienia na wylocie zaworu rozprężnego – podczas tego procesu następuje gwałtowna absorpcja energii cieplnej. Regulator utrzymuje ciśnienie gazu powyżej krytycznego punktu 5,5 bara w celu zapobieżenia powstawaniu suchego lodu w parowniku. Po przejściu R744 w stan gazowy i obniżeniu temperatury w izolowanej skrzyni ładunkowej opary są odprowadzane na zewnątrz skrzyni poprzez tłumik wylotowy ograniczający hałas. Jest to ważne ze względu na zdrowie i bezpieczeństwo operatorów oraz ładunków.

 

Czego nie ma w systemie

 

System łatwiej opisać, wymieniając to, czego w nim nie ma, niż to, co w nim jest. Ciężarówka lub naczepa jest chłodzona praktycznie bez hałasu, bez użycia silnika wysokoprężnego, sprężarki bądź czynnika chłodniczego HFC. 

 

R744 odzyskiwany w systemach Thermo King CryoTech jest produktem ubocznym procesów przemysłowych, który w innym przypadku zostałby po prostu uwolniony do atmosfery. W związku z tym korzystanie z systemu CryoTech nie pociąga za sobą dodatkowej emisji dwutlenku węgla. 

 

Koszty użytkowania zbliżone do silnika wysokoprężnego

 

(...)

 

Wydajność chłodzenia i hałas

 

(...)

 

Wpływ systemu na środowisko naturalne

 

(...)

 

Co przed nami

 

Badanie wykazało, że rozwiązanie oparte na odzyskiwanym R744, stosowane w urządzeniach CryoTech, cechuje się śladem węglowym o około 75 procent mniejszym od typowych systemów wysokoprężnych oraz o 68 procent mniejszym od systemów kriogenicznych opartych na azocie. Ale sam ślad węglowy nie decyduje o opłacalności komercyjnej rozwiązania. Linia CryoTech cechuje się kosztem posiadania zbliżonym do porównywalnych systemów wysokoprężnych, a jednocześnie jest od nich znacznie cichsza i dużo lepiej radzi sobie z obniżaniem/odzyskiem temperatury. Te dodatkowe cechy sprawiają, że jest to rozwiązanie nadające się idealnie do dystrybucji miejskiej.

 

 

2014 10 87 1

 

 

Jedynym ograniczeniem jest obecnie dostępność stacji napełniania R744. Początkowo infrastruktura do napełniania urządzeń CryoTech prawie nie istniała. Od tego czasu wiele jednak zmieniło się na lepsze.

 

Istniejące stacje paliwowe oferujące olej napędowy zaczęły wprowadzać u siebie instalacje do przechowywania i napełniania R744, dzięki czemu tankowanie pojazdu i napełnianie urządzenia chłodniczego może się odbywać jednocześnie. Do końca roku 2013 w ośmiu europejskich krajach działało ponad 40 stacji napełniania R744, a w najbliższych latach liczba ta z pewnością wzrośnie. Firma Thermo King zaangażowała się w rozwój tej technologii, dokonując poważnych inwestycji w prace badawcze związane z nowym produktami oraz w rozbudowę sieci stacji napełniania.

 

W ciągu ostatnich dekad nastąpił burzliwy rozwój badań nad transportem chłodniczym, co z pewnością zaowocuje powstaniem nowych rozwiązań. Przyszłość zapowiada się interesująco, ponieważ jest jasne, że branża transportu chłodniczego nie może w dalszym ciągu opierać się wyłącznie na tradycyjnych paliwach i czynnikach chłodniczych HFC. Liderzy tego segmentu, tacy jak firma Thermo King, pracują nad wdrożeniem obecnych i tworzonych dopiero technologii, tak aby ich klienci mogli korzystać ze zrównoważonego i cichego transportu chłodniczego.

 

 

Anthony BOUR
Product Manager ds. Chłodzenia kriogenicznego
w Thermo King

 

 

LITEARTURA:

[1] ENGBERG P., WIDHEDEN J., ERIKSSON E.: Analiza cyklu eksploatacji w transporcie żywności z kontrolą temperatury. Raport, CIT Ekologik AB, A Chalmers Indusriteknik Company.

 

 

POLECAMY WYDANIA SPECJALNE

  • Pompy ciepła 2023-2024

  • Pompy ciepła 2021-2022

  • Pompy ciepła 2022-2023

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023

  • Pompy ciepła 2020-2021

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020

  • Pompy ciepła 2019-2020

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2019

Katalog firm chłodnictwo, klimatyzacja, wentylacja

CHŁODNICTWO: Agregaty (chillery) chłodzone powietrzem, Agregaty (chillery) chłodzone wodą, Agregaty absorpcyjne, Agregaty skraplające, Aparatura kontrolno-pomiarowa, Chłodnice, Chłodnictwo w transporcie, Chłodziwa i nośniki ciepła, Czynniki chłodnicze, Dry-coolery, Drzwi chłodnicze (okucia, akcesoria), Elementy rozprężające, Filtry - osuszacze czynnika chłodniczego, Komory chłodnicze i zamrażalnicze, Kontenery chłodnicze, Maszyny do produkcji lodu (płatkarki, kostkarki), Materiały termoizolacyjne, Meble chłodnicze i zamrażalnicze, Monobloki chłodnicze, Odolejacze, separtory, Oleje sprężarkowe, Płyty warstwowe, Pompy cyrkulacyjne, Silniki, Siłowniki, Sprężarki chłodnicze, Tunele mroźnicze (kriogeniczne), Układy i aparatura regulacyjna, zabezpieczająca i nadzorująca, Urządzenia rozmrażające, Wieże chłodnicze, Wyłączniki i przekaźniki czasowe, Wymienniki ciepła (parowacze, skraplacze), Wymienniki płytowe, Zasobniki chłodu, Zawory, Zespoły spręzarkowe, Pozostałe akcesoria, Projektowanie, badania, doradztwo techniczne, certyfikacja.

KLIMATYZACJA i WENTYLACJA: Aparatura kontrolno-pomiarowa, Aparaty grzewczo-wentylacyjne, Centrale klimatyzacyjne monoblokowe, Centrale klimatyzacyjne rooftop, Centrale klimatyzacyjne sekcyjne, Chłodnice/nagrzewnice kanałowe, Czerpnie i wyrzutnie, Filtry powietrza, Kanały wentylacyjne, Klapy ppoż. (oddymiające, odcinające), Klimakonwektory, Klimatyzacja samochodowa, Klimatyzatory kompaktowe (przenośne, okienne), Klimatyzatory split, Klimatytory multi splity, Kolektory słoneczne, Kratki, nawiewniki, dysze, Kurtyny powietrzne, Materiały termoizolacyjne, Nasady kominowe, wywietrzniki, Nawilżacze (parowe, zraszające, ultradźwiękowe, komory zraszania), Oczyszczacze powietrza, Odciągi miejscowe, Okapy kuchenne, Osuszacze powietrza, Pompy ciepła, Pompy cyrkulacyjne, Przepustnice, Rekuperatory i regeneratory do odzysku ciepła, Siłowniki, Stropy, belki chłodząco-grzejące, Systemy Super Multi, Szafy klimatyzacji precyzyjnej, Tłumiki hałasu, Układy i aparatura regulacyjna, zabezpieczająca i nadzorująca, Wentylatory dachowe, Wentylatory oddymiające, przeciwwybuchowe, chemoodporne, Wentylatory osiowe, Wentylatory promieniowe, Wentylatory strumieniowe (oddymiające), Wymienniki gruntowe, Pozostałe akcesoria, Projektowanie, badania, doradztwo techniczne, certyfikacja.

MATERIAŁY, NARZĘDZIA, PRZYRZĄDY, AKCESORIA: Izolacje akustyczne, termiczne, Materiały i przyrządy lutownicze i spawalnicze, Materiały uszczelniające, Narzędzia, Rury, kształtki, akcesoria, Urzadzenia i środki czyszczące, Urządzenia do inspekcji i czyszczenia systemów wentylacyjno-klimatyzacyjnych, Urządzenia do usuwania i napełniania instalacji chłodniczych; recyklingu czynników chłodniczych, Wibroizolacje, Zamocowania i tłumiki drgań.

INNE: Zrzeszenia i organizacje, Oprogramowanie komputerowe, Portale internetowe, Targi, wystawy, szkolenia.