CENA jako jedyne kryterium oraz tryb zapytania o cenę w aspekcie nowelizacji PZP |
Data dodania: 02.09.2015 | |
Kryterium najniższej ceny można stosować jedynie w przypadku przedmiotów zamówienia publicznego, które są powszechnie dostępne na rynku i mają ustalone standardy jakościowe.
Instytucja zamawiająca oceniając oferty złożone przez podmioty ubiegające się o udzielenie zamówienia w tym podmioty z branży chłodniczej, albo może kierować się wyłącznie ceną, albo „ceną i innymi kryteriami odnoszącymi się do przedmiotu zamówienia”.
W sytuacji, gdy zamawiający zdecyduje się wybrać drugą ze wskazanych możliwości, a więc gdy zdecyduje się na to, by na wybór oferty oprócz ceny wpływ miały także inne kryteria, to wówczas zamawiający może znaleźć w Prawie zamówień publicznych pewne wskazówki w zakresie tego, jakie kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia mogą być istotne przy wyborze oferty.
Ustawodawca wskazuje bowiem pewien przykładowy katalog kryteriów, które mogą być stosowane przy ocenie ofert składanych przez wykonawców.
W ich trakcie winna być wyjaśniona przyczyna, dla której zaproponowanie tak niskiej ceny jest możliwe.
Ustawa nie przesądza jednak jasno czy udowodnienie rażąco niskiej ceny obciąża zamawiającego (lub konkurentów wykonawcy, który taką cenę zaproponował), czy też to ten wykonawca winien udowodnić że cena określona jest zgodnie z zasadami rynkowymi.
Ustawa powinna w tym przypadku, podobnie jak ma to miejsce w przypadku niektórych innych bardzo trudnych dowodowo czynów nieuczciwej konkurencji, przenosić ciężar dowodu na osobę, której czyn nieuczciwej konkurencji jest zarzucany.
Ma to szczególne znaczenie w przypadku tzw. „dumpingu socjalnego” mającego ze swej istoty charakter ponadnarodowy (transgraniczny).
Zobowiązanie wówczas zarzucającego nieuczciwą konkurencję do przedstawienia dowodów z prawa kraju trzeciego (np. Dalekiego Wschodu) i sposób ochrony praw pracowniczych delegowanych do pracy w innym kraju, czyni ochronę przed takim zjawiskiem czysto teoretyczną.
Przykład
Czy brak zadeklarowania realizacji zamówienia przed przedsiębiorcę przy pomocy podwykonawców z uwagi na kwestie cenowe będące na etapie składania ofert uniemożliwia zawarcie umów o podwykonawstwo na etapie realizacji umowy?
W przypadku, gdy oferta wykonawcy realizującego roboty budowlane nie zawierała wskazania części, którą na etapie realizacji zamówienia zamierza on powierzyć podwykonawcy, co do zasady oznacza zobowiązanie się wykonawcy do samodzielnego realizowania zamówienia.
Zmiana w tym zakresie stanowić będzie zmianę umowy, a jej dopuszczalność powinna być oceniana w świetle art. 144 ust. 1 ustawy Pzp. Przepis ten stanowi, iż zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie, której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfi kacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany.
Co do zasady, z punktu widzenia ustawy Pzp, zmiana zakresu podwykonywanych robót może być uznana za nieistotną zmianę umowy w sprawie zamówienia, jeżeli wykonawca samodzielnie spełniał warunki udziału w postępowaniu i w odniesieniu do tej części nie została wyłączona dopuszczalność podwykonawstwa.
Nowe kryteria zgodnie z nowelizacja ustawy PZP
Umowa zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy zawiera postanowienia o zasadach wprowadzania odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany:
jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.
Zmiany ustawy prawo zamówień publicznych daje przedsiębiorcom możliwość kontroli postępowania. Otóż zamawiający winien udzielać zamówienia w sposób przejrzysty, obiektywny i nie dyskryminacyjny. Ponadto zamieszczać On powinien na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej (a jeżeli nie ma strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej wtenczas na swojej stronie internetowej) ogłoszenie o zamówieniu.
Informacje zamieszczane na stronie internetowej, winny być niezbędne z uwagi na okoliczności udzielania zamówienia, i posiadać szczególności:
Niezwłocznie po udzieleniu zamówienia zamawiający zamieszcza na stronie internetowej informację o udzieleniu zamówienia, podając nazwę (firmę) albo imię i nazwisko podmiotu, z którym zawarł umowę w sprawie zamówienia.
W razie nieudzielenia zamówienia zamawiający niezwłocznie zamieszcza na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej na swojej stronie internetowej, informację o nieudzieleniu zamówienia.
Przedsiębiorco pamiętaj!
Zamawiający nadal zachowuje swobodę w doborze kryteriów oceny ofert, których zastosowanie w okolicznościach określonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego umożliwi wybór optymalnej oferty pozwalającej na uzyskanie świadczenia odpowiadającego jego potrzebom.
Jednakże stosowane kryteria powinny mieć charakter obiektywny i nie dyskryminacyjny.
W postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych po dniu 18 października 2014 r. kryterium ceny może być zastosowane, jako jedyne kryterium oceny ofert tylko w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe.
Generalną zasadą wyrażoną w art. 142 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych jest to, że umowy na realizację zamówienia publicznego zawierane są na czas oznaczony, jednakże nie dłuższy niż 4 lata.
Tym samym niedopuszczalne jest zawarcie umowy na czas przekraczający powyższy okres. Jednakże od generalnej zasady istnieją wyjątki, które w określonych warunkach dopuszczają zawarcie umowy na okres dłuższy niż 4 lata:
W przypadku umowy ramowej ustawodawca również dopuścił możliwość zawarcia umowy dłuższej niż 4 lata ze względu na przedmiot zamówienia i szczególny interes zamawiającego. Zamawiający, chcąc zawrzeć taką umowę, zobowiązany jest niezwłocznie do zawiadomienia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o tym fakcie, podając wartość i przedmiot umowy oraz uzasadnienie faktyczne i prawne. Analogiczna sytuacja dotyczy dynamicznego systemu zakupów .
Uwzględnianie minimalnego wynagrodzenia za pracę przy ocenie rażąco niskiej ceny
Jednym z najbardziej negatywnych zjawisk na rynku zamówień publicznych jest ofertowanie zaniżonych cen. Po części to zjawisko jest wynikiem nadużywania kryterium ceny przy ocenie ofert. Niemniej, cena jest naturalnym, i często najważniejszym instrumentem porównania ofert na rynku. Dlatego uwaga ustawodawcy powinna być skierowana na eliminację praktyki oferowania cen zaniżonych. Najdotkliwiej skutki tej praktyki są odczuwane w związku z oferowaniem przez wykonawców nieraz bardzo niskich stawek wynagrodzenia.
Zaniżanie kosztów pracy stanowi poważny problem, bowiem powoduje wyparcie z rynku przedsiębiorców stosujących płacę minimalną i ponoszących wszystkie należne obciążenia publicznoprawne.
W przeciwieństwie do klauzuli społecznej dopuszczającej wymóg zatrudnienia na umowę o pracę, przepis dotyczący wyliczania kosztów pracy powinien być obligatoryjny. W przypadku wielu rodzajów prac zaangażowanie personelu na umowę o pracę nie jest koniczne, chociaż jest możliwe. Trudno jednak przyjąć, że wynagrodzenie poniżej minimalnego wynagrodzenia za pracę stanowi ofertę, która powinna być przyjęta w ramach zamówień publicznych.
Obligatoryjny charakter minimalnego wynagrodzenia za pracę jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. ETS, w szeregu orzeczeń odniósł się do tej problematyki.
Orzecznictwo ETS dotyczyło stosowania płacy minimalnej przez usługodawców zagranicznych. Jest oczywiste, że wymogi jakie mogą być nałożone na wykonawców zagranicznych, mogą w równej mierze być nałożone na wykonawców krajowych.
ETS orzekł, że prawo krajowe może nakładać na usługodawców (wykonawców) zagranicznych wymóg stosowania płacy minimalnej, jeżeli płaca minimalna jest ustalona w przepisach powszechnie obowiązujących.
Stanowisko ETS jest podstawą wprowadzenia w polskim prawie zamówień publicznych wymagań dotyczących płacy minimalnej określonej w trybie przewidzianym w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (DzU 2002 nr 200 poz. 1679 ze zm.).
W praktyce
Złożenie oferty z rażąco niską ceną, jest zarówno w świetle prawa polskiego jak i wspólnotowego podstawą do podjęcia czynności wyjaśniających wobec wykonawcy, który złożył taką ofertę.
Ustawa nie przesądza jednak jasno czy udowodnienie rażąco niskiej ceny obciąża zamawiającego (lub konkurentów wykonawcy, który taką cenę zaproponował), czy też to ten wykonawca winien udowodnić, że cena określona zgodnie z zasadami rynkowymi.
Ustawa podobnie jak ma to miejsce w przypadku niektórych innych bardzo trudnych dowodowo czynów nieuczciwej konkurencji przenosi ciężar dowodu na osobę, której czyn nieuczciwej konkurencji jest zarzucany.
Ma to szczególne znaczenie w przypadku tzw. „dumpingu socjalnego” mającego ze swej istoty charakter ponadnarodowy (transgraniczny). Zobowiązanie wówczas zarzucającego nieuczciwą konkurencję do przedstawienia dowodów z prawa kraju trzeciego (np. Dalekiego Wschodu) i sposobu ochrony praw pracowniczych delegowanych do pracy w innym kraju czyni ochronę przed takim zjawiskiem czysto teoretyczną.
Przykład
Podmiot chłodniczy zwraca się z zapytaniem o możliwość korzystania z zamówień publicznych na terenie UE? Czy zamówienia publiczce w UE podlegają również kontroli z uwagi na cenę?
Taką możliwość stwarza TED. TED (Tenders Electronic Daily) jest internetową wersją „Suplementu do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej” poświęconą europejskim zamówieniom publicznym.
Jednym z celów Urzędu Publikacji Unii Europejskiej jest ciągłe promowanie elektronicznych wersji swoich publikacji. Z uwagi na to ogłoszenia w zakresie zamówień publicznych w państwach Wspólnoty dostępne są również na dwa inne sposoby.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (DzU z 2014 poz. 1232)
Przemysław GOGOJEWICZ |
POLECAMY WYDANIA SPECJALNE
-
Pompy ciepła 2023-2024
-
Pompy ciepła 2021-2022
-
Pompy ciepła 2022-2023
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023
-
Pompy ciepła 2020-2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020
-
Pompy ciepła 2019-2020
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2019