Warunki środowiska w obiektach edukacyjnych
Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny 
Data dodania: 05.08.2011

Podczas projektowania i kontroli warunków środowiska wewnętrznego szczególną uwagę zawraca się na parametry powietrza w pomieszczeniach – jego jakość i parametry cieplne. Zauważa się, iż zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków środowiska wewnętrznego przekłada się na jakość ich pracy, ilość popełnianych błędów, absencję zawodową itp. [1]. Takie samo podejście niestety nie jest niestety stosowane w odniesieniu do budynków edukacyjnych.

 

Większość szkół w Polsce są to obiekty wybudowane w czasach, kiedy pojęcie odpowiedniej jakości środowiska wewnętrznego oraz efektywności energetycznej nie były brane pod uwagę. W Polsce, co piąta szkoła znajduje się w budynku wybudowanym przed II wojną światową, prawie co piąta w budynku z lat sześćdziesiątych, pozostałe szkoły zostały wybudowane w latach dziewięćdziesiątych [2]. W większości budynków edukacyjnych nie stosuje się żadnych układów i urządzeń służących do regulacji warunków środowiska wewnętrznego, natomiast parametry powietrza są najczęściej wypadkową warunków zewnętrznych oraz działania systemu centralnego ogrzewania w okresie zimowym.
Ponieważ jakość środowiska, w którym uczą się dzieci nie przekłada się bezpośrednio na dochody kraju (przynajmniej nie w krótkim okresie) strefa ta nie jest uwzględniania w szczególny sposób w dokumentach normatywnych, rozporządzeniach itp. Polityka ta odbiega od trendów panujących w Zachodniej Europie i Krajach Skandynawskich, gdzie zauważono wiele lat temu potrzebę zapewnienia najmłodszym obywatelom odpowiednich warunków do rozwoju i nauki.
W artykule przedstawiono zagadnienia prawne związane ze środowiskiem wewnętrznym w pomieszczeniach szkolnych, a także możliwości rozwiązań stosowanych poza granicami Polski w celu poprawy jakości środowiska wewnętrznego.

 

s37

 

Wymagania techniczne dotyczące budynków szkolnych
Wymagania techniczne dotyczące obiektów edukacyjnych nie są przedstawione z uwzględnieniem specyfiki tych budynków, tak więc obiekty te powinny spełniać założenia zamieszczone w Rozporządzeniu z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU Nr 75, poz. 690 z późn. zm.). Zgodnie z tym dokumentem budynek szkolny:
- powinien być wyposażony w instalacje grzewczą zapewniającą minimalną temperaturę w pomieszczeniach 18°C,
- wentylacja i klimatyzacja powinny zapewniać odpowiednią jakość środowiska wewnętrznego, w tym wielkość wymiany powietrza, jego czystość, temperaturę, wilgotność względną, prędkość ruchu w pomieszczeniu, przy zachowaniu przepisów odrębnych i wymagań Polskich Norm dotyczących wentylacji,
- wentylację mechaniczną lub grawitacyjną należy zapewnić w pracowniach szkolnych, w pomieszczeniach bez otwieranych okien, a także w innych pomieszczeniach, w których ze względów zdrowotnych, technologicznych lub bezpieczeństwa konieczne jest zapewnienie wymiany powietrza.

Wspomniane powyżej normy to np. PN-B-03430:1983/Az3:2000 Wentylacja w budynkach mieszkalnych zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej – Wymagania, w której zapisano, iż w pomieszczeniach przeznaczonych do stałego i czasowego pobytu ludzi powinno być co najmniej 20 m3/h powietrza zewnętrznego dla każdej przebywającej osoby, natomiast odnośnie parametrów powietrza zastosowanie ma norma PN-78/B-03421 Wentylacja i klimatyzacja. Parametry obliczeniowe powietrza wewnętrznego w pomieszczeniach przeznaczonych do stałego przebywania ludzi, w której zapisano, iż przy małym tempie metabolizmu (odpowiadającym nauce): temperatura powietrza w pomieszczeniach (zimą) powinna wynosić: 20÷22ºC, latem: 23÷26ºC, wilgotność względna zimą: 40÷60%, latem: 40÷55%, a prędkość ruchu powietrza zimą – maksymalnie 0,2 m/s, latem – 0,3 m/s. Biorąc pod uwagę kolejne normy dotyczące środowiska wewnętrznego (PN-EN ISO 7730:2006 Ergonomia środowiska termicznego – Analityczne wyznaczanie i interpretacja komfortu termicznego z zastosowaniem obliczania wskaźników PMV i PPD oraz kryteriów lokalnego komfortu termicznego (oryg.) oraz PN-EN 15251:2007 Kryteria środowiska wewnętrznego, obejmujące warunki cieplne, jakość powietrza wewnętrznego, oświetlenie i hałas (oryg.) dzieci zaliczane są do użytkowników pomieszczeń kategorii A, czyli warunki środowiska cieplnego w pomieszczeniach edukacyjnych powinny podlegać ścisłej kontroli, natomiast wahania wartości parametrów powietrza wewnętrznego powinny być minimalne, co jest przestrzegane rygorystycznej niż w przypadku osób dorosłych. Jednakże obie te normy mają status „uznaniowej” zatem nie ma obowiązku ich przestrzegania. Na podstawie analizy literatury określono, iż wymagania dzieci związane z odczuwaniem stanu komfortu cieplnego, są odmienne od wymagań osób dorosłych, dzieci zazwyczaj odczuwają środowisko jako cieplejsze niż oceniane przez dorosłych [3], z tej również przyczyny powinno się bardziej szczegółowo przestrzegać wymagań odnośnie powietrza wewnętrznego w szkołach.

 

s38
Rys. 1. Budynek szkoły Media [10]

 

s39
Rys. 2. Szkoła w Oslo [10]

 

Warunki środowiska wewnętrznego w szkołach (...)

Metody poprawy jakości środowiska wewnętrznego (...)

Podsumowanie
Jak wynika z przedstawionych powyżej przykładów zapewnienie odpowiedniej jakości powietrza wewnętrznego w pomieszczeniach szkolnych nie jest zadaniem niemożliwym do wykonania. W Polskich warunkach, gdzie nakłady na szkolnictwo są niskie, nie powstaną specjalne budynki, które zapewniałby zarówno niskie zużycie energii i odpowiednie parametry powietrza. Rozwiązaniem jest modernizacja istniejących obiektów, tj. montowanie urządzeń do klimatyzacji, a w budynkach, w których istnieje taka możliwość – wprowadzanie również wentylacji mechanicznej, której działanie rozpoczynałoby się w okresach, kiedy wentylacja naturalna nie powoduje odpowiedniego przepływu powietrza.

LITERATURA
[1] WYON D. P., WARGOCKI P: Indoor air quality effects on office work. Part of: Creating the Productive Workplace. ss. 193–205. Taylor Francis. London, 2006.
[2] Barbara IGNAR-GOLINOWSKA: Placówki nauczania w świetle danych stacji sanitarno-epidemiologicznych. VI Ogólnopolska Konferencja: Problemy jakości powietrza wewnętrznego w Polsce. Warszawa, 15–16.11.2001 r. Jakość powietrza w budynkach edukacyjnych.
[3] Anna LIS: Jakość mikroklimatu w salach przedszkolnych a warunki komfortu cieplnego i potencjał psychofizyczny przebywających w nich osób. VI Ogólnopolska Konferencja: Problemy jakości powietrza wewnętrznego w Polsce. Warszawa, 15–16.11.2001 r. Jakość powietrza w budynkach edukacyjnych.
[4] Piotr LIS: Stan techniczny stolarki okiennej w budynkach szkół a wentylacja pomieszczeń. VI Ogólnopolska Konferencja: Problemy jakości powietrza wewnętrznego w Polsce. Warszawa, 15–16.11.2001 r. Jakość powietrza w budynkach edukacyjnych.
[5] Jerzy SOWA: Wentylacja a jakość powietrza w budynkach szkolnych. VI Ogólnopolska Konferencja: Problemy jakości powietrza wewnętrznego w Polsce. Warszawa, 15–16.11.2001 r. Jakość powietrza w budynkach edukacyjnych.
[6] Bjørn Jenssen WACHENFELDT, Mads MYSEN, Peter G. SCHILD: Air flow rates and energy saving potential in schools with demand-controlled displacement ventilation. Energy and Buildings 39 (2007). ss. 1073–1079.
[7] Mads MYSEN, Sveinung BERNTSEN, Per NAFSTAD, Peter G. SCHILD: Occupancy density and benefits of demand-controlled ventilation in Norwegian primary schools. Energy and Buildings 37 (2005). ss. 1234–1240.
[8] Heike KLUTTIG, Hans ERHORN, Ove MØRCK: Retrofitting in Educational Buildings – REDUCE. 25 Case Study Reports from 10 different Countries. IEA ECBCS Annex 36.
[9] David P. WYON: Thermal and air quality effects on the performance of schoolwor by childres. Swegon Air Academy lecture for CIBSE (UK).
[10] informacje ze strony http://hybvent.civil.auc.dk/
[11] Bogdan MIZIELIŃSKI, Anna CHOJNACKA: Wentylacja naturalna w systemie hybrydowym. COW 2004/6.w

 

AUTOR: dr inż. Anna BOGDAN
– Pracownia Obciążeń Termicznych CIOP-PIB oraz
Zakład Klimatyzacji i Ogrzewnictwa, Politechnika Warszawska

 

POLECAMY WYDANIA SPECJALNE

  • Pompy ciepła 2023-2024

  • Pompy ciepła 2021-2022

  • Pompy ciepła 2022-2023

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023

  • Pompy ciepła 2020-2021

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020

  • Pompy ciepła 2019-2020

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2019

Katalog firm chłodnictwo, klimatyzacja, wentylacja

CHŁODNICTWO: Agregaty (chillery) chłodzone powietrzem, Agregaty (chillery) chłodzone wodą, Agregaty absorpcyjne, Agregaty skraplające, Aparatura kontrolno-pomiarowa, Chłodnice, Chłodnictwo w transporcie, Chłodziwa i nośniki ciepła, Czynniki chłodnicze, Dry-coolery, Drzwi chłodnicze (okucia, akcesoria), Elementy rozprężające, Filtry - osuszacze czynnika chłodniczego, Komory chłodnicze i zamrażalnicze, Kontenery chłodnicze, Maszyny do produkcji lodu (płatkarki, kostkarki), Materiały termoizolacyjne, Meble chłodnicze i zamrażalnicze, Monobloki chłodnicze, Odolejacze, separtory, Oleje sprężarkowe, Płyty warstwowe, Pompy cyrkulacyjne, Silniki, Siłowniki, Sprężarki chłodnicze, Tunele mroźnicze (kriogeniczne), Układy i aparatura regulacyjna, zabezpieczająca i nadzorująca, Urządzenia rozmrażające, Wieże chłodnicze, Wyłączniki i przekaźniki czasowe, Wymienniki ciepła (parowacze, skraplacze), Wymienniki płytowe, Zasobniki chłodu, Zawory, Zespoły spręzarkowe, Pozostałe akcesoria, Projektowanie, badania, doradztwo techniczne, certyfikacja.

KLIMATYZACJA i WENTYLACJA: Aparatura kontrolno-pomiarowa, Aparaty grzewczo-wentylacyjne, Centrale klimatyzacyjne monoblokowe, Centrale klimatyzacyjne rooftop, Centrale klimatyzacyjne sekcyjne, Chłodnice/nagrzewnice kanałowe, Czerpnie i wyrzutnie, Filtry powietrza, Kanały wentylacyjne, Klapy ppoż. (oddymiające, odcinające), Klimakonwektory, Klimatyzacja samochodowa, Klimatyzatory kompaktowe (przenośne, okienne), Klimatyzatory split, Klimatytory multi splity, Kolektory słoneczne, Kratki, nawiewniki, dysze, Kurtyny powietrzne, Materiały termoizolacyjne, Nasady kominowe, wywietrzniki, Nawilżacze (parowe, zraszające, ultradźwiękowe, komory zraszania), Oczyszczacze powietrza, Odciągi miejscowe, Okapy kuchenne, Osuszacze powietrza, Pompy ciepła, Pompy cyrkulacyjne, Przepustnice, Rekuperatory i regeneratory do odzysku ciepła, Siłowniki, Stropy, belki chłodząco-grzejące, Systemy Super Multi, Szafy klimatyzacji precyzyjnej, Tłumiki hałasu, Układy i aparatura regulacyjna, zabezpieczająca i nadzorująca, Wentylatory dachowe, Wentylatory oddymiające, przeciwwybuchowe, chemoodporne, Wentylatory osiowe, Wentylatory promieniowe, Wentylatory strumieniowe (oddymiające), Wymienniki gruntowe, Pozostałe akcesoria, Projektowanie, badania, doradztwo techniczne, certyfikacja.

MATERIAŁY, NARZĘDZIA, PRZYRZĄDY, AKCESORIA: Izolacje akustyczne, termiczne, Materiały i przyrządy lutownicze i spawalnicze, Materiały uszczelniające, Narzędzia, Rury, kształtki, akcesoria, Urzadzenia i środki czyszczące, Urządzenia do inspekcji i czyszczenia systemów wentylacyjno-klimatyzacyjnych, Urządzenia do usuwania i napełniania instalacji chłodniczych; recyklingu czynników chłodniczych, Wibroizolacje, Zamocowania i tłumiki drgań.

INNE: Zrzeszenia i organizacje, Oprogramowanie komputerowe, Portale internetowe, Targi, wystawy, szkolenia.