Aspekty biznesowe serwisu klimatyzacji w Data Center
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 
Data dodania: 24.03.2012

Jak mawiają Amerykanie: „oczekuj od rzeczy tylko tyle ile za nią zapłacisz”. Czy na pewno dostajemy zawsze to, za co płacimy?

 

2012_03_60

 

W niniejszym artykule chciałbym się skupić, zwrócić uwagę czytelników na usługi serwisowe klimatyzacji dla aplikacji o krytycznym znaczeniu dla biznesu.

Kiedy korzystamy z poczty elektronicznej, konta bankowego w internecie, bankomatu, kiedy płacimy kartą lub nawet gotówką za mleko i bułki w najbliższym sklepie, nie zastanawiamy się z reguły dzięki czemu w ogóle te czynności były możliwe. Odpowiedź jest prosta: większość obecnych procesów finansowych i logistycznych jest nierozerwalnie związana z technologiami IT. Jaki to ma związek z czasopismem, na łamach którego znajduje się ten artykuł? ‑ ogromny. Wszystkie procesy produkcyjne, logistyczne czy finansowe zależą od IT, a IT nie może obejść się bez działającej w trybie ciągłym niezawodnej i wysokoefektywnej klimatyzacji.

Technologii jest mnóstwo. Rynek weryfikuje ich zasadność. Dziś jednak chciałbym poruszyć kwestię serwisowania, bo... bo np. 10 min zatrzymania Data Center jednej z sieci marketów kosztuje ponad 12 milionów złotych!!! Mówimy tu tylko o zatrzymaniu procesu logistycznego, nie mówiąc o zatrzymaniu procesów sprzedaży. Podobnie w innych dziedzinach: bankowości, sprzedaży, ogólnie pojętym biznesie. Co się dzieje, gdy w firmie czy instytucji nie działa poczta internetowa lub telefony (dziedziny zależne od IT)? Następuje ogólnie pojęte rozprężenie, bo większość pracowników nie dysponuje podstawowymi narzędziami pracy.

Proces doboru klimatyzacji precyzyjnej dla DC jest już obecnie procesem oceny tzw. TCO (ang. Total Cost of Ownership), czyli całkowitego kosztu posiadania. Na TCO składają się:
• koszt zakupu urządzeń i instalacji (systemu), 
• prognozowane koszty eksploatacji – energii elektrycznej i serwisu z materiałami eksploatacyjnymi
• oraz tzw. SLA (ang. Service Level Agreement). To właśnie na SLA składają się tzw. czasy reakcji serwisu i czasy doprowadzenia systemu do 100 proc. sprawności.

 

Czas reakcji serwisu
Można opisać go jako czas, w którym dostawca usługi serwisowej REAGUJE na zgłoszenie klienta w formie albo potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, albo telefonu zwrotnego do użytkownika systemu lub przyjazdu na obiekt w celu oceny problemu/usterki. Czas reakcji nie jest jednak gwarantem przybycia służb serwisowych na obiekt, bo wszystko zależy od tego, jak skonstruowany jest SLA. Poza tym, czas reakcji nic nie mówi użytkownikowi systemu o tym, kiedy jego system zostanie przywrócony do 100 proc. sprawności. Użytkownik systemu zapewne psychicznie poczuje się lepiej, ale z formalnego punktu widzenia to tylko obecność serwisu na obiekcie, nic więcej.

 

2012_03_61Skraplacze klimatyzacji precyzyjnej oraz baterie fotowoltaiczne

 

Czas doprowadzenia systemu do 100 proc. sprawności
Dopiero ten parametr w SLA definiuje nam, kiedy serwis naprawi i uruchomi nasz system klimatyzacji. Parametr ten jest krytyczny w środowisku, gdzie każda godzina przestoju to wymierne straty finansowe dla użytkownika systemu.

Częstą praktyką jest podpisywanie SLA na warunkach: 12 godzin czasu reakcji oraz 24 do 72 godzin na doprowadzenie systemu do 100 proc. sprawności. Oczywiście jest tu pewien haczyk. Kto zna się na chłodnictwie wie, że pewne usterki da się usunąć bez części zamiennych, a pewne nie. Zatem mamy zagadnienie nr 1 – magazyn części zamiennych. Kolejnym aspektem jest proces technologiczny wymiany elementów. Mówiąc o sprężarkowym urządzeniu chłodniczym, jeżeli zachodzi potrzeba wymiany sprężarki, nie da się dokonać tego procesu w 24 godziny. Często nie da się go przeprowadzić nawet w 72 godziny, przy spełnieniu wszystkich wymogów procesu rozszczelnienia i napełnienia układu chłodniczego. Mamy tu do czynienia z substancjami kontrolowanymi, no i oczywiście z samym procesem wytworzenia próżni. To kieruje nas do zagadnienia nr 2., deklarowany czas naprawy a proces technologiczny.

 

Magazyn części zamiennych
Dla większości firm stwierdzenie, że dysponują centralnym magazynem części zamiennych nie będzie stanowić problemu. Jest to jednak zagadnienie trudne, bo działy finansowe firm są niechętne do posiadania jakiegokolwiek magazynu części zamiennych, gdyż stanowi to koszt księgowy. Poza tym pozostaje problem logistyczny. Czy, nawet w obrębie danego miasta, jesteśmy w stanie zagwarantować, że w każdych warunkach np. obfitych opadów śniegu, dostarczymy na czas każdą część zamienną? Odpowiedź brzmi: nie. Co prawda w umowach o SLA są zapisy o klęskach żywiołowych, jednak z punktu widzenia prawa jest to trudne do zdefiniowania zjawisko. Poza tym budując współpracę pomiędzy firmą serwisową a użytkownikiem systemu, nie chodzi o to, by mieć tzw. podkładkę pod swoje nieudane działania. Chodzi o to, by faktycznie świadczyć usługę na takim poziomie, by te systemy nigdy się nie zatrzymywały. Dlatego sugerowaną praktyką w przypadku krótkiego czasu usunięcia usterek jest magazyn części na obiekcie, dedykowany dla zastosowanych tam typoszeregów i wielkości jednostek klimatyzacyjnych.

Wniosek, nasuwający się z dziesiątek lat praktyki serwisowej Emerson Network Power (wcześniej Hiross) jest taki, że zagadnienia i problemy serwisowe w aplikacjach typu serwerowni i Data Center znacznie różnią się od zagadnień serwisowych w klimatyzacji komfortu, szczególnie w kwestii dyspozycyjności serwisu oraz potencjalnych konsekwencji zaniechania. Dlatego kładzie się niezwykle duży nacisk na stosowne do potrzeb pokrycie terytorialne pracowników serwisowych, ich właściwe kwalifikacje i doświadczenie.

 

 

2012_03_61logoEmerson Network Power Sp. z o.o.
ul. Szturmowa 2A UBC II,
02-678 Warszawa
tel.: +48 22 458 92 60,
fax: +48 22 458 92 61
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
www.eu.emersonnetworkpower.com

 

 

AUTOR:
Bartosz BIERNACKI
– Dyrektor Działu Sprzedaży Klimatyzacja Precyzyjna,
Emerson Network Power.

 

POLECAMY WYDANIA SPECJALNE

  • Pompy ciepła 2023-2024

  • Pompy ciepła 2021-2022

  • Pompy ciepła 2022-2023

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023

  • Pompy ciepła 2020-2021

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020

  • Pompy ciepła 2019-2020

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2019

Katalog firm chłodnictwo, klimatyzacja, wentylacja

CHŁODNICTWO: Agregaty (chillery) chłodzone powietrzem, Agregaty (chillery) chłodzone wodą, Agregaty absorpcyjne, Agregaty skraplające, Aparatura kontrolno-pomiarowa, Chłodnice, Chłodnictwo w transporcie, Chłodziwa i nośniki ciepła, Czynniki chłodnicze, Dry-coolery, Drzwi chłodnicze (okucia, akcesoria), Elementy rozprężające, Filtry - osuszacze czynnika chłodniczego, Komory chłodnicze i zamrażalnicze, Kontenery chłodnicze, Maszyny do produkcji lodu (płatkarki, kostkarki), Materiały termoizolacyjne, Meble chłodnicze i zamrażalnicze, Monobloki chłodnicze, Odolejacze, separtory, Oleje sprężarkowe, Płyty warstwowe, Pompy cyrkulacyjne, Silniki, Siłowniki, Sprężarki chłodnicze, Tunele mroźnicze (kriogeniczne), Układy i aparatura regulacyjna, zabezpieczająca i nadzorująca, Urządzenia rozmrażające, Wieże chłodnicze, Wyłączniki i przekaźniki czasowe, Wymienniki ciepła (parowacze, skraplacze), Wymienniki płytowe, Zasobniki chłodu, Zawory, Zespoły spręzarkowe, Pozostałe akcesoria, Projektowanie, badania, doradztwo techniczne, certyfikacja.

KLIMATYZACJA i WENTYLACJA: Aparatura kontrolno-pomiarowa, Aparaty grzewczo-wentylacyjne, Centrale klimatyzacyjne monoblokowe, Centrale klimatyzacyjne rooftop, Centrale klimatyzacyjne sekcyjne, Chłodnice/nagrzewnice kanałowe, Czerpnie i wyrzutnie, Filtry powietrza, Kanały wentylacyjne, Klapy ppoż. (oddymiające, odcinające), Klimakonwektory, Klimatyzacja samochodowa, Klimatyzatory kompaktowe (przenośne, okienne), Klimatyzatory split, Klimatytory multi splity, Kolektory słoneczne, Kratki, nawiewniki, dysze, Kurtyny powietrzne, Materiały termoizolacyjne, Nasady kominowe, wywietrzniki, Nawilżacze (parowe, zraszające, ultradźwiękowe, komory zraszania), Oczyszczacze powietrza, Odciągi miejscowe, Okapy kuchenne, Osuszacze powietrza, Pompy ciepła, Pompy cyrkulacyjne, Przepustnice, Rekuperatory i regeneratory do odzysku ciepła, Siłowniki, Stropy, belki chłodząco-grzejące, Systemy Super Multi, Szafy klimatyzacji precyzyjnej, Tłumiki hałasu, Układy i aparatura regulacyjna, zabezpieczająca i nadzorująca, Wentylatory dachowe, Wentylatory oddymiające, przeciwwybuchowe, chemoodporne, Wentylatory osiowe, Wentylatory promieniowe, Wentylatory strumieniowe (oddymiające), Wymienniki gruntowe, Pozostałe akcesoria, Projektowanie, badania, doradztwo techniczne, certyfikacja.

MATERIAŁY, NARZĘDZIA, PRZYRZĄDY, AKCESORIA: Izolacje akustyczne, termiczne, Materiały i przyrządy lutownicze i spawalnicze, Materiały uszczelniające, Narzędzia, Rury, kształtki, akcesoria, Urzadzenia i środki czyszczące, Urządzenia do inspekcji i czyszczenia systemów wentylacyjno-klimatyzacyjnych, Urządzenia do usuwania i napełniania instalacji chłodniczych; recyklingu czynników chłodniczych, Wibroizolacje, Zamocowania i tłumiki drgań.

INNE: Zrzeszenia i organizacje, Oprogramowanie komputerowe, Portale internetowe, Targi, wystawy, szkolenia.