Odciągi spalin w warsztatach samochodowych |
Data dodania: 18.09.2012 |
Pracownicy warsztatów samochodowych, stacji diagnostycznych ze względu na konieczność uruchamiania i utrzymania w ruchu silników są narażeni na szkodliwe spaliny.
Zmniejszenie zagrożenia przez rozrzedzenie stężenia zanieczyszczeń w powietrzu wewnętrznym w wyniku doprowadzenia w rejon stanowisk pracy powietrza zewnętrznego nie jest jednak wystarczające. Szkodliwymi gazami spalinowymi są przesiąknięte ubrania personelu, wyposażenie pomieszczeń, a także przegrody budowlane. W takiej sytuacji dopływ świeżego powietrza nie będzie zadowalającym rozwiązaniem. Jednakże mechaniczny nawiew powietrza nie wyczerpuje wszystkich koniecznych działań – w okresie chłodnym i zimnym powietrze zewnętrzne powinno być podgrzewane, aby nie spowodować wyziębienia pomieszczeń, chorób u pracowników i strat energii cieplnej w pomieszczeniach ogrzewanych przez instalacje grzewcze. Dodatkowym problemem związanym z przepływem nawiewanego powietrza jest możliwość powstawania stref podciśnienia przy rurach wydechowych, co w konsekwencji, zamiast poprawić bezpieczeństwo pracy, obniży je. Dlatego też stosowanie odciągów spalin odprowadzających je bezpośrednio z rury wydechowej pojazdu jest rozwiązaniem nie tylko nowoczesnym, ale przede wszystkim niezbędnym w celu zapewnienia zdrowych i bezpiecznych warunków pracy. Niektóre z takich systemów omówiono pokrótce w niniejszym artykule.
Wymagania prawne
Wymagania dotyczące wprost odciągów spalin emitowanych przez pojazdy zamieszczono w §14 Rozporządzenia dotyczącego stanowisk obsługowych i naprawczych w pomieszczeniach zajezdni autobusowych [4]: w sytuacji, gdy wykonywane są czynności przy pojazdach z silnikami spalinowymi wymagające utrzymywania silnika w ruchu, stanowiska powinny być wyposażone w urządzenia do odciągu spalin z rur wydechowych pojazdów.
W odniesieniu do stacji kontroli pojazdów w §15 Rozporządzenia [5], stwierdza się, że w skład wyposażenia technologicznego stanowiska kontrolnego powinny wchodzić m.in.:
We wcześniejszej wersji tego Rozporządzenia [6] widniał zapis, zgodnie z którym wymagana była co najmniej sześciokrotna wymiana powietrza w ciągu godziny (usunięty z rozporządzenia z roku 2006 [5]).
Rys. 1. Stacjonarny odsysacz spalin w wersji pojedynczej i podwójnej (zdj. KLIMAWENT)
Rodzaje odciągów spalin
Rozwiązania techniczne odciągów spalin są dobierane w zależności od wielkości warsztatu i liczby niezbędnych punktów wyciągu spalin. Odciągi miejscowe muszą być także dostosowane do rodzaju obsługiwanego pojazdu (osobowy, dostawczy, ciężarowy), a ssawki łączące odciąg z rurą wydechową pojazdu – do różnego ich zakończenia [9].
Stosuje się następujące rozwiązania konstrukcyjne odciągów spalin [3]:
Odciągi spalin można też podzielić na:
Przejezdne odciągi spalin są stosowane w warsztatach, w których podczas badania układu jezdnego na ścieżce diagnostycznej, pojazd znajduje się w ruchu.
W małych warsztatach ze stanowiskami stacjonarnymi stosowane są:
W wielostanowiskowych stacjach obsługi i warsztatach znajdują zastosowanie takie systemy, jak:
Do oddzielnej kategorii można zaliczyć odciągi o specjalnych zastosowaniach, np. dla pojazdów ratowniczo-gaśniczych.
Rys. 2. Odsysacz bębnowy, zdj. a) KLIMAWENT
Budowa i działanie odciągów spalin Pojedynczy i podwójny odciąg spalin (...)
Bębnowy odciąg spalin (...)
Odciąg przejezdny (...)
Odciąg przenośny (przestawny) (...)
System podpodłogowy (...)
Odciągi dla pojazdów ratowniczo-gaśniczych (...)
Rys. 4. Hale warsztatowe z zastosowanym szynowym odciągiem spalin zdj. a) KLIMAWENT
Wymiarowanie odciągów spalin
Drugim źródłem informacji dotyczących wymiarowania odciągów spalin są wytyczne European Garage Equipment Association EGEA (Europejskie Stowarzyszenie Wyposażenia Warsztatów) w sprawie odciągów spalin pt. „Wyciągi i systemy filtracji”.
EGEA powstało w 1980 roku i skupia 12 krajowych organizacji zawodowych związanych z wyposażeniem warsztatów oraz sprzętem diagnostycznym. Z Polski członkiem EGEA jest Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej.
Minimalny wymagany strumień objętości spalin usuwanych przez odciąg miejscowy można policzyć ze wzoru (1) [10]:
V = Vh · n ·0,0363 · 1,25 (m3/h) (1)
gdzie:
Przykładowe strumienie usuwanych spalin zgodne z wytycznymi EGEA zamieszczono w tabeli 2.
Rys. 6. Podpodłogowy odciąg spalin (zdj. NORFI)
LITERATURA |
POLECAMY WYDANIA SPECJALNE
-
Pompy ciepła 2023-2024
-
Pompy ciepła 2021-2022
-
Pompy ciepła 2022-2023
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023
-
Pompy ciepła 2020-2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020
-
Pompy ciepła 2019-2020
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2019