Wymagania i propozycje w przepisach dotyczących wentylacji pożarowej |
Data dodania: 19.02.2014 | Autor: Grzegorz KUBICKI |
Przepisy prawa budowlanego i o ochronie przeciwpożarowej podlegają okresowej modyfikacji, która uwzględnia zarówno opinie ich odbiorców (osób związanych z szeroko pojętym procesem inwestycyjnym), jak również stale rozszerzającą się wiedzę o przyczynach, przebiegu i skutkach pożaru oraz postęp techniki w dziedzinie zabezpieczeń przeciw-pożarowych.
Zmiany, które następowały w ciągu dwóch ostatnich dekad doprowadziły do znacznej poprawy biernego i czynnego bezpieczeństwa pożarowego budynku, dzięki wprowadzeniu m.in. obligatoryjnego nakazu stosowania systemów oddymiania o wydajności dostosowanej do charakteru obiektu (a nie wyłącznie opartej na jego kubaturze) lub systemów zapobiegania zadymieniu w większości wysokich i wysokościowych budynków. Kolejne nowelizacje doprecyzowują i w niektórych przypadkach nadal zaostrzają wymagania, nie musi być to jednak regułą. Zbyt rygorystyczne wymogi prawa i standardów ubezpieczycieli (coraz częściej decydujących o sposobie zabezpieczenia budynków), mogą doprowadzić do nadmiernego wzrostu kosztów inwestycyjnych, co nie wpływa korzystnie na rozwój sektora budowlanego. Sytuacja taka skutkuje również determinacją inwestora w poszukiwaniu sposobów maksymalnego obniżenia kosztów systemów bezpieczeństwa przy jedynie formalnym spełnieniu minimalnych wymagań (wymienionych poniżej). W moim przekonaniu przepisy powinny być konstruowane w taki sposób, żeby instalacje bezpieczeństwa pożarowego projektowane były przy założeniu pewnego akceptowalnego stopnia ryzyka dla użytkowników obiektu (np. ograniczając wymagany czas ewakuacji lub moc pożaru). Jednocześnie jednak większy nacisk powinien zostać położony na sankcjonowanie rzeczywistego spełnienia minimalnych wymagań obligatoryjnych.
Minimalne wymagania dla systemów wentylacji pożarowej Określając wymogi prawne dla systemów wentylacji pożarowej, należy jasno ustalić hierarchię aktów prawnych. Polska jako kraj członkowski Unii Europejskiej zobligowana jest do likwidacji kolizji prawnych z prawem unijnym, co oznacza, że dyrektywy z Brukseli (np. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/ 2011 ustanawiającego zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych) stanowią nadrzędne akty o randze krajowej ustawy. Nie oznacza to jednak, że zapisy dyrektywy powinny być realizowane literalnie, ponieważ określają one jedynie minimalne wymagania dla wszystkich krajów członkowskich UE. Jeżeli przepisy krajowe stawiają wyższe wymagania np. w zakresie certyfikacji wyrobów lub zakresu stosowania systemów bezpieczeństwa pożarowego, to nie stanowią one kolizji z prawem unijnym. W związku z powyższym w Polsce ustawy (Ustawa prawo budowlane oraz Ustawa o ochronie przeciwpożarowej) wraz z aktami wykonawczymi do tych ustaw (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów) stanowią podstawę dla zasad funkcjonowania i roli wentylacji pożarowej. Podstawowe zadania systemów wentylacji pożarowej wynikają z przyjętych zasad bezpieczeństwa pożarowego budynku, który musi być zaprojektowany i wykonany w taki sposób, żeby:
Jak widać z powyższego zestawienia faktyczne spełnienie wymagań minimalnych, przy obecnym kształcie krajowych przepisów zapewnia użytkownikom budynków całkiem wysoki poziom bezpieczeństwa. Problem polega jednak na tym, że część wymagań jest trudnych do spełnienia lub nie do końca sprecyzowanych. Z tego powodu korekty warunków technicznych są konieczne.
Planowane zmiany warunków technicznych (...)
Bezpieczeństwo pożarowe w garażach (...)
Podsumowanie Zmiany, o których mowa powyżej znajdą się w I wersji projektu nowej ustawy, która ma zostać opracowana do połowy 2014 r. Po konsultacjach środowiskowych i uzgodnieniach mają szansę zostać uchwalone przez Sejm w 2015 r. Dla projektantów systemów wentylacji pożarowej równie ważną kwestią, jak sprecyzowanie wymagań przepisów, jest wskazanie dobrego standardu projektowego, w którym zawarta zostanie metodyka obliczeniowa i procedury pozwalające na konstrukcję skutecznej instalacji. Niestety w tym zakresie sytuacja nie wygląda najlepiej. W dalszym ciągu brak jest w Polsce jednoznacznych standardów, wytycznych, czy norm projektowych w zasadzie dla każdego typu systemu wentylacji pożarowej. Optymizmem nie napawają również sygnały docierające z europejskiego CEN-u. Wejście w życie znowelizowanej normy EN 12101-6 oraz normy projektowej dla systemów różnicowania ciśnienia EN 12101-13 po raz kolejny opóźnia się, i nie należy ich oczekiwać wcześniej niż w 2016 r. Nieco lepiej wygląda sytuacji w zakresie opracowania standardów SITP, które być może ukażą się w przyszłym roku. Nie mniej jeszcze przez pewien czas krajowa rzeczywistość projektowa w zakresie instalacji wentylacji pożarowej cechować będzie się bardzo dużą różnorodnością metod obliczeniowych oraz standardów wykonania instalacji.
dr inż. Grzegorz KUBICKI
LITERATURA: [1] Dariusz RATAJCZAK: Wymagania przepisów dla wentylacji pożarowej i perspektywy ich zmian. Materiały konferencyjne. Akademia Wentylacji Pożarowej. Rzeszów, 2014.
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w Chłodnictwie i Klimatyzacji nr 01-02/2014
|
PODOBNE ARTYKUŁY:
POLECAMY WYDANIA SPECJALNE
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2024
-
Pompy ciepła 2023-2024
-
Pompy ciepła 2021-2022
-
Pompy ciepła 2022-2023
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023
-
Pompy ciepła 2020-2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020
-
Pompy ciepła 2019-2020