Profesjonalny serwis instalacji - Proces wyboru profesjonalnego Dostawcy usługi serwisowej |
Data dodania: 02.07.2014 | Autor: Andrzej RÓŻYCKI | |
Proces wyboru profesjonalnego Dostawcy usługi serwisowej w oparciu o sparametryzowane kryteria jakościowe
Proces wyboru firmy serwisowej w sposób oczywisty decyduje o tym, komu powierzymy opiekę nad infrastrukturą techniczną naszego obiektu i z jakim efektem świadczona będzie usługa serwisowa, mająca zapewnić prawidłowe funkcjonowanie powierzonych urządzeń, systemów i instalacji.
Powstaje zatem pytanie, jakimi kryteriami należy kierować się przy wyborze dostawcy profesjonalnej, bezpiecznej usługi serwisowej, która gwarantować będzie zarówno wysoki poziom niezawodności, jak i zabezpieczy utrzymanie pełnej funkcjonalności systemu? W przedstawionym opracowaniu koncentruję się na odpowiedzi na powyższe pytanie, starając się jednocześnie określić fakt zabezpieczenia pełnej funkcjonalności danego systemu, jako uniwersalnej miary, umożliwiającej obiektywną ocenę poziomu zapewnienia wymaganych parametrów eksploatacyjnych.
Skutki awarii Charakterystycznym przykładem instytucji, w których nieutrzymanie odpowiednich parametrów technicznych (prowadzące do awarii) oznacza wymierne straty Użytkownika, są sale operacyjne i serwerownie. W przypadku sal operacyjnych do strat zalicza się:
W przypadku serwerowni będą to:
W obu powyższych przypadkach za źródło strat można uznać utratę dobrego imienia instytucji. Jest to bolesne szczególnie dla podmiotów prywatnych, gdzie zasady rynkowe są bezlitosne, a konkurencja skwapliwie wykorzystuje wszelkie „potknięcia”.
Parametry funkcjonalności – uniwersalne kryterium oceny jakości Odnosząc się do jakości świadczonej usługi serwisowej, jako kryterium oceny należy rozumieć zestaw technicznych parametrów eksploatacyjnych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania powierzonych firmie serwisowej urządzeń i systemów. W przypadku sal operacyjnych ze stropem laminarnym o najwyższym poziomie bezpieczeństwa, utrzymanie podstawowego parametru jakości – czystości powietrza, przekłada się na najwyższy poziom czystości pyłowej i bakteryjnej. Wymaga to m. in. zapewnienia przepływu laminarnego, za który odpowiada system klimatyzacji sali. Posiadany system musi zapewnić następujące parametry eksploatacyjne:
W przypadku serwerowni podstawowym kryterium jakościowym będzie temperatura. Definiują ją poniższe parametry:
Dodatkowe parametry to:
Po wybraniu i uzgodnieniu z Użytkownikiem mierników funkcjonalności dla zestawu powyższych parametrów, ustalamy także metodykę ich pomiarów oraz określamy zasady interpretacji zarejestrowanych wyników. Następnie dobieramy wartości brzegowe, których przekroczenie powoduje wejście w stan awarii niekrytycznej lub krytycznej – stanowią one podstawę do oceny zagrożenia wejściem w stan awarii obu typów. Wybierając usługę serwisową i analizując jej koszt, należy odnieść się nie tylko do nominalnego kosztu kontraktu. W przypadku wystąpienia poważnej awarii, której skutki miałyby nieodwracalny wpływ na zatrzymanie infrastruktury technicznej Użytkownika, występują także znaczne, pośrednie koszty ekonomiczne, również ponoszone przez Użytkownika. Należy zauważyć, że Użytkownicy orientują się już dość dobrze w zakresie rozwiązań zakładających zakup oraz zastosowanie urządzeń i systemów redundantnych (parametry redundancji: 2N / 2N+1, etc.). Mimo to, wciąż niedostateczna jest ich świadomość w zakresie oczekiwań, wymagań i kosztów związanych z obsługą urządzeń i systemów na poziomie zabezpieczenia ich pełnej funkcjonalności – tę wiedzę należy konsekwentnie poszerzać.
Odpowiedzialność za naprawy Wszystkie przywołane powyżej parametry są ściśle powiązane z możliwościami technicznymi serwisowanych urządzeń i systemów, w tym z:
Znając już podstawowe kryteria i uwarunkowania, jesteśmy w stanie nazwać najbardziej wymagający parametr – czas usunięcia awarii serwisowanych urządzeń i systemów (określany często jako MTTR – Mean Time To Repair) wraz z czasem osiągnięcia zadanych parametrów technicznych po naprawie. Jednym z najważniejszych czynników, wpływających na czas naprawy, jest dostępność części zamiennych. Magazyny części zamiennych muszą być tworzone w przemyślany sposób, zarówno w kwestii dostępności, jak i zawartości. Ustaleniom podlega też termin ponownego uzupełnienia zużytych części oraz długoterminowej gwarancji ich dostępności u producenta. W procesie usuwania awarii istotny jest także czynnik ludzki (długotrwałość napraw/poziom stresu) i warunki pogodowe (naprawy przy -25°C /-30°C, 100% wilgotności RH, utrudnionym poziomie dostępu i innych zagrożeniach). Oczywistym jest, że realizacja poszczególnych elementów usługi serwisowej, opartej o kryterium jakości, musi być oparta na transparentności i profesjonalizmie w zrozumieniu oczekiwań po stronie Użytkownika oraz potwierdzeniu możliwości wywiązania się Dostawcy z podjętych zobowiązań.
Kary Odmienną kwestią są kary, ponoszone przez Dostawcę w związku z niedotrzymaniem założonych parametrów jakościowych. W celu określenia ich poziomu i momentu uruchomienia należy rozważyć czynniki takie, jak:
Podsumowanie Mnogość parametrów, których utrzymanie gwarantuje zabezpieczenie pełnej funkcjonalności obiektów Użytkowników, sprawia, że wyważony i racjonalny szacunek kosztów świadczenia takiej usługi staje się koniecznością. Świadomość Użytkowników w tym zakresie należy stale zwiększać, aby unikać brzemiennych w skutkach prób uzyskania pozornych oszczędności. Optymalnym rozwiązaniem jest tu rzetelne wykazanie korelacji wskazywanych powyżej elementów kosztowych usługi serwisowej z zaletami posiadania obiektu, w którym zabezpieczono pełną funkcjonalność systemów. Z drugiej strony, powinniśmy podnosić także świadomość Dostawców – ewentualne kary przez nich ponoszone stanowią niejednokrotnie tylko drobną część kosztów ekonomicznych Użytkownika, ponoszonych w przypadku awarii, która uderza w jego dobre imię, niejednokrotnie wypracowywane przez lata. Ryzyko kary i ich stosowanie to jedna z form zabezpieczenia się Użytkownika przed usługami nieodpowiedzialnymi, nieetycznymi, nierzetelnymi czy wręcz „udawanymi”. Kary to ostateczność,pojawiająca się, kiedy wszystkie inne techniczne i organizacyjne środki zapobiegania lub usuwania awarii zawodzą. Na karach tracą wszyscy – świadomość tego faktu powinna ułatwia współpracę obu stron, dla których jakościowa funkcjonalność powinna być wspólnym celem, do którego dąży się przez cały okres obsługi. Wzajemne zrozumienie pomiędzy Usługodawcą a Usługobiorcą w przypadku usługi utrzymaniowej świadczonej na poziomie zabezpieczenia pełnej funkcjonalności systemów, usługi opartej o kryterium jakości, musi istnieć już od fazy przygotowania oferty przetargowej w oparciu o jasne i transparentne kryteria, poprzez fazę przejmowania struktury technicznej, aż po fazę kompleksowej realizacji sparametryzowanej usługi.
Andrzej RÓŻYCKI
|
PODOBNE ARTYKUŁY:
POLECAMY WYDANIA SPECJALNE
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2024
-
Pompy ciepła 2023-2024
-
Pompy ciepła 2021-2022
-
Pompy ciepła 2022-2023
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023
-
Pompy ciepła 2020-2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020
-
Pompy ciepła 2019-2020