8 grudnia 2015 roku wchodzi w życie ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/2067 z dnia 17 listopada 2015 r. ustanawiające, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014, minimalne wymagania i warunki wzajemnego uznawania certyfikacji osób fizycznych w odniesieniu do stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła oraz agregatów chłodniczych samochodów ciężarowych i przyczep chłodni, zawierających fluorowane gazy cieplarniane, a także certyfikacji przedsiębiorstw w odniesieniu do stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła zawierających fluorowane gazy cieplarniane.
Rozporządzenie to reguluje zasady egzaminowania i uznawania cer- tyfikatów. Doprecyzowuje więc zapisy Rozporządzenia (UE) 517/2014 w zakresie certyfikacji, czyli:
- rozszerza wymóg posiadania certyfikatu na czynności związane z agregatami chłodniczymi samochodów ciężarowych i przyczep chłodni od dnia 1 lipca 2017 roku;
- precyzuje katalog odstępstw od obowiązku posiadania certyfikatu F-gazowego, to jest zwalnia osoby dokonujące napraw i instalacji układów zawierających F-gazy pod nadzorem osób z certyfikatami F-gazowymi w zakresie:
- spawania i lutowania elementów systemu, gdy osoby dokonujące tych czynności posiadają odpowiednie kwalifikacje wymagane na podstawie krajowych przepisów;
- odzysku fluorowanych gazów cieplarnianych z urządzeń o zawartości fluorowanych gazów cieplarnianych poniżej 3 kg i poniżej 5 ton ekwiwalentu CO2 pod pewnymi warunkami; zwalnia osoby fizyczne wykonujące prace serwisowe o wymogu posiadania certyfikatu, o ile zostaną spełnione następujące warunki łącznie:
- osoby te uczestniczą w szkoleniu w celu uzyskania certyfikatu uprawniającego do wykonywania danej czynności;
- osoby te wykonują daną czynność pod nadzorem osoby posiadającej certyfikat uprawniający do wykonywania tej czyn- ności, za którą ta osoba ponosi pełną odpowiedzialność.
Odstępstwo przewidziane jest na okres nieprzekraczający łącznie 24 miesięcy. Art. 4 pkt. 3 precyzuje, że certyfikacja nie dotyczy produkcji i napraw urządzeń zawierających F-gazy, odbywających się w obiektach producenta.
Jak zatem wygląda sytuacja z certyfikatami już wydanymi według dotychczasowego unijnego porządku prawnego? Jak informuje PROZON Fundacja Ochrony Klimatu, po konsultacjach ze Słowacką Jednostką Certyfikującą, czeską jednostką egzaminującą oraz polskimi agenda- mi rządowymi:
- certyfikaty F-gazowe wydane do tej pory przez CO CHKT (Słowacką Jednostkę Certyfikującą) oraz Ministerstwo Środowiska Republiki Czeskiej zachowują ważność przez czas, na jaki zostały wydane;
- certyfikaty te obejmują czynności związane z agregatami chłodniczymi samochodów ciężarowych i przyczep chłodni – egzaminy obejmowały tę kategorię urządzeń;
- od grudnia 2015 roku wszystkie egzaminy prowadzone przez jednostki czeskie i słowackie będą odbywać się zgodnie z opisywanym Rozporządzeniem (UE) 2015/2067;
- dla wszystkich posiadaczy certyfikatów wydanych na czas oznaczony na podstawie rozporządzenia 303/2008, przed upływem ich ważności zostaną zorganizowane bezpłatne egzaminy z zakresu czynników alternatywnych. Egzamin odbędzie się najprawdopodobniej na bazie platformy REAL Alternatives w trybie on-line. Na podstawie zdanego egzaminu, przy zachowaniu procedury przedłużania certyfikatów, zostaną wydane nowe certyfikaty F-gazowe, na podstawie Rozporządzenia (UE) 2015/2067.
Jak informuje Wydział ds. Zarządzania Emisjami Gazów Cieplarnianych w Departamencie Ochrony Powietrza Ministerstwa Środowiska, cer-tyfikaty F-gazowe wydawane w innych krajach UE będą uznawane w Polsce pod warunkiem posiadania tłumaczenia przysięgłego tego dokumentu na język polski – jest to zgodne zarówno z ustawą w obowiązującym kształcie, jak i z art. 44 ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych.
Joanna RYŃSKA dziennikarka branżowa
Krzysztof GRZEGORCZYK
Prezes PROZON Fundacji Ochrony Klimatu |