Flowair innowacyjny Drukuj
Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
Data dodania: 05.07.2007
      W Gdyni mieści się jeden z inkubatorów polskiej innowacyjności – Pomorski Park Naukowo-Technologiczny. Jedną z firm, która ma w nim siedzibę, jest polski producent i dystrybutor urządzeń grzewczych i wentylacyjnych – Flowair. Zgodnie z misją PPNT, firma zaprezentowała się jako innowacyjna i nowoczesna, prezentując na konferencji Innowacje w technice grzewczej i wentylacyjnej.

     Na konferencji, będącej pierwszym tego typu spotkaniem organizowanym przez gdyńską firmę, zaprezentowano nie tylko najnowsze produkty firm współpracujących z Flowair, ale też kierunki rozwoju nowoczesnej techniki grzewczej i wzornictwa przemysłowego. Zarówno forma, jak i treść konferencji nawiązywała do niedawnego sukcesu Leo Plastic jako wzoru przemysłowego – nagrzewnica znalazła się w finale konkursu „Dobry Wzór 2006” w kategorii Sfera Pracy (wraz z sześcioma innymi produktami polskimi). Spotkanie, adresowane do projektantów, firm współpracujących i prasy, podzielono na dwie części – w pierwszej skupiono się na tematach związanych z nagrzewnicami Leo, a w drugiej omówiono inne urządzenia z oferty firmy i ciekawe zagadnienia z techniki cieplnej i wentylacyjnej.
     Część pierwszą rozpoczęła prezentacja związana z Leo Smart i innymi nagrzewnicami linii Leo (standardowe 25 i 45, Ex, Agro i Plastic). Każde z urządzeń, zgodnie ze swoim przeznaczeniem, wyróżnia się innymi rozwiązaniami, które prezentował Product Manager firmy Paweł Szymański:
• Leo 25 i 45 znajdują szerokie zastosowanie w różnych pomieszczeniach przemysłowych;
• Leo Ex to wykonanie przeciwwybuchowe: automatykę i podłączenia przeniesiono poza strefę wybuchu;
• Leo Agro (przeznaczenie dla budynków rolnych) – zastosowano rozwiązania, które umożliwiają częste mycie urządzenia, czyli większe odległości między lamelami i stopień szczelności IP 65;
• Leo Plastic – swego rodzaju ewolucja przyniosła nowe rozwiązania materiałowe (dzięki obudowie z tworzywa masa zmniejszyła się do 25 kg), konstrukcyjne (króćce z tyłu, konsola montażowa) i eksploatacyjne (możliwość płynnej regulacji pracy wentylatora i sterowanie jego wydajnością).

      Od najnowszego, przeznaczonego do pomieszczeń o wyższym standardzie estetycznym, urządzenia Leo Smart, nastąpiło płynne przejście do prelekcji Marka Adamczewskiego – doświadczonego projektanta wzorów przemysłowych. Wystąpienie, choć nie dotyczyło bezpośrednio urządzeń grzewczych, pokazało, że polskie wzornictwo przemysłowe cieszy się dużym uznaniem na świecie. Marek Adamczewski zadbał o to, by wśród przykładowych wzorów były polskie patenty bliskie zaproszonym gościom: pokazał m.in. tzw. „farelkę” (wzór z roku 1974) i głowicę termostatyczną Danfoss (z roku 2004).
     Zwieńczeniem prezentacji Leo Smart i niewątpliwym gwoździem programu był pokaz montażu urządzenia. Pokaz prowadził Paweł Szymański, zaś w roli instalatora wystąpiła po raz kolejny kobieta (znana z pokazu na Forum Wentylacja). Intencją firmy było pokazanie, że montażu urządzenia może – w czasie około 20 min. – dokonać praktycznie każdy. Pokaz objął połączenie urządzenia i obudowy oraz zamontowanie całości na konsoli montażowej na ścianie. Marek Adamczewski, poproszony o ocenę zamontowanego urządzenia z punktu widzenia wzorniczego, wypowiadał się bardzo pozytywnie, wskazując drogę do doskonałości – dalsze zmniejszenie głębokości urządzenia.

      W drugiej części prezentacji skupiono się przede wszystkim na urządzeniach firm partnerskich. Rozpoczął Piotr Winiarz z firmy Quatrovent, który opowiedział nie tylko o zapowiadanych w programie kurtynach powietrznych, ale też o nowych propozycjach z zakresu techniki klimatyzacyjnej. Centrale klimatyzacyjne AeroMaster – bo o nich była mowa – występują w różnych wykonaniach (podwieszane, sekcyjne, kompaktowe) i wielkościach (od 4200 m3/h dla modelu FP do 20 000 m3/h dla modelu XP). Integralną częścią urządzenia jest moduł gazowy. Dzięki dostępnym w magazynie markowym podzespołom możliwe jest dokonanie szybkiej kompletacji dostawy. Przy doborze może być pomocny specjalistyczny program AeroCAD.
     Duże zainteresowanie wzbudziła prezentacja Mateusza Bergera – projektanta z firmy Termika. Jego zadaniem było przedstawienie gazowych absorbcyjnych pomp ciepła (GAHP), oferowanych przez firmę Robur. Autor przedstawił porównanie pomp absorbcyjnych z pompami sprężarkowymi, wykazując wyższość tych pierwszych. Przykładowo, dla uzyskania takiego samego efektu dolne źródło ciepła dla pompy sprężarkowej musi dostarczyć 26 kW energii, a dla absorbcyjnej wystarcza 13 kW. Podobnie mniejszy jest pobór mocy elektrycznej – dla GAHP wartość ta może być nawet dziesięciokrotnie mniejsza! Zagadnienie urządzeń gazowych kontynuował Jakub Doroszkiewicz (Flowair), który przedstawił ofertę włoskiej firmy Robur w zakresie nagrzewnic, zwracając szczególną uwagę na nowatorskie rozwiązania, takie jak zastosowanie łopatek umożliwiających indywidualne nastawienie w nagrzewnicy Evoluzione.
      Dwie ostatnie prezentacje tematyczne dotyczyły aktualnej sytuacji w dwóch ważnych aspektach techniki grzewczej i wentylacyjnej. Janusz Majewski z firmy Jeremias bardzo szczegółowo opowiedział o aktualnych uregulowaniach prawnych dotyczących systemów kominowych i o problemach, które mogą napotykać projektanci. Piotr Darski z firmy Dasco przedstawił natomiast możliwości, jakie w nowoczesnej technice HVAC dają systemy automatyki, omawiając najnowsze osiągnięcia i tendencje.
     Zwieńczeniem części drugiej była krótka prezentacja Macieja Puciula, który we Flowair kieruje serwisem. Przedstawił on najciekawsze rozwiązania obiektów komercyjnych, w których projektanci zastosowali urządzenia tej marki. Dla najlepszych projektów przygotowano nagrody Helios – statuetki i dalmierze laserowe. Nagrodzone projekty to Media Expert w Grudziądzu (Kazimierz Robionek) oraz Terminal Kontenerowy w Gdańsku (Jerzy Pijagin i Ryszard Pietrzak); wyróżniono też słupską Castoramę (Zbigniew Rudzki i Maciej Trojakowski).
     Organizatorzy spotkania zadbali o szczegóły, które dodatkowo uatrakcyjniły spotkanie. Przygotowano ekspozycję urządzeń, którą chętnie oglądali w czasie przerw projektanci oraz torby z materiałami firmowymi i prezentami. Staranna oprawa konferencji – czerwone dekoracje, tulipany w czerwonych wazonach, dyskretna muzyka dopełniała dobre wrażenie.

Specjalnie dla CH&K relację przygotowała Redakcja portalu EER.pl

wydanie 6/2007 

 

CZYTAJ CAŁOŚĆ, ZAMÓW PRENUMERATĘ:

TRADYCYJNĄ                         E-WYDANIE