WOLF pod nowymi rządami |
Data dodania: 06.01.2014 |
- rozmowa z Grzegorzem Taisnerem Dyrektorem Generalnym firmy Wolf Technika Grzewcza sp. z o.o.
Jest Pan nową osobą w firmie Wolf, ale nie na rynku techniki grzewczej… Dlaczego Wolf? Czy widzi Pan różnicę pracy w firmie włoskiej i niemieckiej? GT: Moje życie zawodowe związane jest z techniką grzewczą od ponad 18 lat. Pracowałem w kilku międzynarodowych organizacjach i każda z nich była inna. Różnice dostrzec można na wielu płaszczyznach począwszy od misji i wizji firmy, jej strategii działania czy kultury organizacyjnej. Należy jednak pamiętać, że firmę niezależnie od tego gdzie ona funkcjonuje, tworzą ludzie w niej pracujący oraz Klienci – ich faktyczni pracodawcy. Dlatego starać się będę stworzyć profesjonalnie działający zespół o wysokim poziomie empatii i zaangażowaniu w budowanie relacji z klientami. A najistotniejszą różnicą pomiędzy pracą w firmie włoskiej i niemieckiej, jest różnica pomiędzy winem – zwanym napojem życia, a piwem – płynnym chlebem. Ale tutaj każdy musi sobie sam odpowiedzieć, co mu bardziej odpowiada.
Ostatnie lata zarządzania firmą Wolf w Polsce to okres dużych zmian na stanowisku głowy firmy: Norbert Winogrodzki, Leo Styś i Pan. Czy teraz nadszedł czas stabilizację? GT: Uważam, że Wolf był i jest stabilną firmą. Jak wszędzie zdarzają się zawirowania, tak i tutaj się zdarzyły. Wierzę i zrobię co w mojej mocy, aby pozycja firmy Wolf na rynku polskim była jeszcze bardziej stabilna, a marka Wolf stała się jedną z dominujących marek premium.
Porozmawiajmy teraz o samej firmie Wolf. Ponad 20 lat w Polsce i duża zmiana w samym profilu oferowanych urządzeń… GT: Od początku swojego istnienia na rynku w Polsce firma oferowała produkty techniki grzewczej, wentylacyjnej i klimaty- zacyjnej. Rozwój firmy w Niemczech – poszerzenie oferty wynikające z przyjętej strategii – spowodował naturalną zmianę profilu również w spółkach córkach, w tym i w Polsce. Dziś oferta nasza rozszerza się o urządzenia CHP (Combined Heat and Power – kogeneracja), pompy ciepła, technikę solarną itp.
Który z segmentów produktowych ma największe znaczenie, który też najszybciej się rozwija i jak przekłada się to na udział w obrotach firmy? GT: Z naszego punktu widzenia wszystkie produkty są ważne. Jednak wyróżnić można kotły kondensacyjne, zarówno te małej, jak i dużej mocy. Świadczy to o zmianie podejścia przez Polaków do sposobu ogrzewania domów. Zaczyna się tu liczyć nie tylko cena, ale przede wszystkim jakość, wydajność, ekonomia, ale również ekologia. Przyszłość widzimy (oprócz techniki kondensacyjnej) w kogeneracji. W tej kwestii niezbędne są stosowne rozwiązania legislacyjne, na które niecierpliwie czekamy. Coraz większy udział w naszej sprzedaży zaczyna mieć wentylacja i klimatyzacja. Nasza obecność w takich miejscach jak Stadion Narodowy, czy Lotnisko Okęcie nie jest przypadkowa.
Siedziba firmy Wolf pod Warszawą
Z jakimi produktami wiąże Pan największe nadzieje na rozwój firmy w przyszłości? GT: Patrząc na perspektywy jakie niesie ze sobą rok 2014 i lata następne, liczę na stały rozwój techniki kondensacyjnej. Jak wspomniałem wcześniej liczymy na sprzedaż kogeneracyjnych bloków energetycznych. Produkty te wytwarzane są na specjalne zamówienie dla konkretnych inwestorów i charakteryzuj się możliwością wytwarzania energii elektrycznej i energii cieplnej. Zastosowanie kogeneracji daje duże oszczędności i jest korzystne pod względem ekologicznym. Produkty te przeznaczone są dla obiektów wymagających stałego zasilania w energie elektryczną i cieplną, jak szpitale, oczyszczalnie ścieków itp.
Produkty klimatyzacji dystrybuowane są innymi kanałami niż produkty techniki grzewczej? Z jednej strony klimatyzacja bezpośrednio pod zamówienie, urządzenia grzewcze przez sieci hurtowni? Jak pod tym względem rozwiązane są Wasze działania rynkowe i logistyka? GT: Nasza strategia zakłada sprzedaż przez sieć specjalistycznych hurtowni instalacyjnych. Jest jednak grupa produktów których złożoność techniczna wymaga specjalistycznej opieki i wiedzy, którą posiada tylko producent. Produkty związane z klimatyzacją, wentylacją i CHP są specyficzne pod względem doboru ich parametrów do poszczególnych projektów. W tym przypadku, każda oferta jest szyta na miarę. Dlatego mamy w swoich szeregach specjalistów od tej gamy produktów, którzy są odpowiedzialni za kontakty handlowe i dobór techniczny na terenie całego kraju. Dbamy również o dobrze przeszkolonych instalatorów, którym możemy powierzyć wykonanie konkretnego projektu.
Panuje w Polsce przekonanie, że produkty Wolf to urządzenia świetnej jakości, ale bardzo drogie i ciągle… zbyt drogie na kieszeń przeciętnego Polaka? GT: Myślę, że jest w tym część prawdy. Produkty marki Wolf charakteryzują się wysoką jakością. Ich produkcja odbywa się w jedynej fabryce firmy w Niemczech, a to daje ostatecznemu odbiorcy gwarancję wykorzystywania najlepszych materiałów i przestrzegania najwyższych norm w procesie produkcji, a także dostęp do innowacyjnych rozwiązań. A to wymusza wyższą cenę. Nasi główni konkurenci z branży posiadają swoje fabryki w wielu miejscach na świecie, gdzie koszty wytwarzania są o wiele niższe niż w Niemczech, jednak takie rozwiązanie nie pozwala na kontrolę jakości zarówno wykorzystywanych materiałów jak i pracy. Uważam, że coraz więcej Polaków zaczyna dostrzegać różnicę w jakości produktów i pojawia się grupa, która jest skłonna zapłacić więcej za produkt i mieć pewność, że spełni on jej oczekiwania zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne. To właśnie przeciętny Polak, który musi oszczędzać na każdym kroku, powinien kupować produkty, które dają mu pewność wieloletniej bezawaryjności, a tym samym przynieść wymierne oszczędności.
Centrala KG Top T2/TB2 [fot: Wolf GmbH]
Jak scharakteryzowałby Pan różnice w postrzeganiu firmy np. w Niemczech i w Polsce? Czy Niemcy to też technika kotłowa czy raczej klimatyzacja? GT: Na rynku niemieckim marka Wolf zdobyła tytuł „marki Instalatora” – to o czymś świadczy. Jest tam jedną z wiodących marek. W Polsce panuje wciąż przekonanie, że nie zawsze warto inwestować w najnowsze technologie grzewcze czy wentylacyjne – głównym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie jest cena. Naszą rolą jest budowanie świadomości, iż cena jest tylko jednym z elementów niezbędnych w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Dziś klient już wie, że wymiana baterii w łazience po pół roku eksploatacji nie jest najlepszym pomysłem i warto zainwestować w coś lepszego, w domyśle droższego. Nasza oferta jest skierowana do świadomego klienta. Chcemy by nas postrzegano jako alternatywną markę Premium wśród konkurentów, dając tego dowody poprzez doskonała jakość, obsługę i innowacyjność.
Wolf może pochwalić się pięknymi obiektami referencyjnymi nie tylko z terenu Niemiec, ale i z Polski… GT: Oczywiście, nasze produkty sprawdzają się doskonale przy wielkich inwestycjach, gdzie niezawodność instalacji grzewczych, wentylacyjnych czy klimatyzacyjnych musi być na najwyższym poziomie, a usterki są niedopuszczalne i mogą być niebezpieczne dla wielu ludzi. Takie obiekty w Polsce to m. in. Stadion Narodowy w Warszawie, Lotnisko Chopina, wiele hoteli najwyższej klasy w całym kraju, sieci hipermarketów, szkoły, spółdzielnie mieszkaniowe. Czyli wszędzie tam, gdzie inwestor troszczy się o najwyższe bezpieczeństwo i niezawodność połączoną z niskimi kosztami eksploatacji.
Firma zawsze była znana z nacisku kładzionego na szkolenia i przygotowanie merytoryczne projektantów i instalatorów. Co dziś jest Państwa „oczkiem w głowie”? GT: Staramy się wykonywać naszą pracę jak najlepiej i dbać o to, aby ci którzy korzystają z naszych rozwiązań zawsze mieli dostęp do aktualnych informacji. Nie ukrywam, że ze względu na zmiany w naszej firmie, zostało to trochę zaniedbane. Rok 2014 rozpoczniemy aktywnie, będziemy szkolić, informować i służyć pomocą wszystkim, którzy będą chcieli z tego skorzystać. Wprowadzimy też nowoczesne formy komunikacji, które ułatwią wymianę informacji i wprowadzą nas na wyższy poziom kooperacji.
|
POLECAMY WYDANIA SPECJALNE
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2024
-
Pompy ciepła 2023-2024
-
Pompy ciepła 2021-2022
-
Pompy ciepła 2022-2023
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023
-
Pompy ciepła 2020-2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020
-
Pompy ciepła 2019-2020