Reklama
Reklama
 
 
 
Reklama
Pomysły, Wynalazki, Nowe Produkty Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 
Data dodania: 09.10.2014

 Wojciech Kółeczko


W ostatnich latach politycy w Polsce dużo mówili o innowacyjnej gospodarce. Co to znaczy, że produkt, gospodarka jest innowacyjna?
Wojciech Kółeczko: W mojej opinii miarą innowacyjności danej gospodarki jest przede wszystkim poziom wdrożeń rozwiązań naukowych, co w głównej mierze sprowadza się do komercyjnego wykorzystania przedsięwzięć naukowo-badawczych. To nie liczba opatentowanych rozwiązań, a ich zastosowanie w produkcji, handlu i usługach stanowi swoisty papierek lakmusowy nowoczesnej gospodarki. Wytwarzanie wysokich technologii musi iść w parze z biznesem, ponieważ nawet najbardziej przełomowa idea – bez ucieleśnienia w formie konkretnego produktu, czy zastosowania technologii na przemysłową skalę – nie gwarantuje skuteczności wydania zainwestowanych, najczęściej publicznych pieniędzy.

 


Czy w Polsce powstają rozwiązania innowacyjne na skalę europejską, czy nawet światową?
WK: Oczywiście, że tak. Polska jest krajem wielu zdolnych ludzi, których pomysłowość i zaradność przekłada się na ich zdolności do zwiększania efektywności działań gospodarczych. Kreatywność – przy czym szczególną rolę odgrywają pewne uwarunkowania historyczne – jest niejako w polskiej krwi. Przez lata geopolitycznych zawirowań udało nam się wytworzyć model oparty na maksymalnym działaniu przy wykorzystaniu minimalnej ilości zasobów, których dostępność w przeszłości nie była przecież powszechna. Dziś to procentuje. Przykładem niech będzie uznanie, które w ostatnich latach uzyskują na różnych prestiżowych międzynarodowych konkursach studenci i młodzi naukowcy z Polski.

 

 2014-09-14-1

 


Kto jest ich autorem: firmy czy też pracownicy w instytutach badawczych i na uczelniach?
WK: Rola jednych i drugich jest nie do przecenienia, lecz najczęściej pomijane jest znaczenie osób fizycznych, pasjonatów, wśród których nie brakuje studentów i młodych absolwentów, którzy z głową pełną pomysłów wypływają na szeroki rynek innowacji. O ile w przypadku przedsiębiorstw i instytucji państwowych wynalazcy i racjonalizatorzy – mimo pewnych, oczywistych trudności wynikających z licznych formalności, którym stawić trzeba czoła – liczyć mogą na wsparcie i korzystanie z zaplecza danej jednostki, o tyle indywidualni wynalazcy tego wsparcia nie mają. Najlepiej to pokazuje statystyka przyznanych w 2012 roku patentów i praw ochronnych dla krajowych podmiotów. Na ogólną liczbę 2372 przyznanych patentów i praw ochronnych aż 52% pochodziło ze szkół wyższych i innych jednostek naukowych. 34% to patenty i prawa ochronne przyznane podmiotom gospodarczym. Najgorzej w tym rankingu wypadają osoby fizyczne, które otrzymały tylko 13% ogółu przyznanych patentów. W celu polepszenia tych wyników nasza firma podejmuje wiele inicjatyw „pro publico bono”. Od trzech lat jesteśmy partnerem i sponsorem nagród konkursu „Innowator Mazowsza” organizowanego przez Marszałka Województwa Mazowieckiego, który pomaga młodym twórcom – innowacyjnym naukowcom i młodym innowacyjnym firmom promować swój dorobek wynalazczy w kraju i na największych światowych imprezach wystawienniczych. Jesteśmy także partnerem i sponsorem nagród konkursu organizowanego przez Fundację Kobiety Nauki – Polska Sieć Kobiet Nauki pod nazwą „Innowacja jest kobietą”, którego laureatki także mogą skorzystać z naszych wieloletnich doświadczeń w promowaniu osiągnięć naukowych w kraju i zagranicą.

 

 

Targi iENA w Norymberdze są jedną z największych światowych imprez tego typu. Pierwsza edycja wystawy odbyła się w 1948 roku i od tego czasu wystawiono tam ponad 25 tysięcy wynalazków. Wypracowana przez lata renoma targów sprawia, że są one miejscem odwiedzanym przez specjalistów różnych branż z całego świata. Wysoka ranga zdobytych medali iENA jest szczególnie ważnym argumentem przy wprowadzaniu produktów i technologii na rynek innowacji. Różnorodność prezentowanych rozwiązań oraz wysoka jakość programu obfitującego w liczne specjalistyczne wykłady i dyskusje panelowe dodatkowo zwiększa poziom i prestiż tego wydarzenia. Wszystkie Targi iENA przyciągają zainteresowanie radia, prasy, telewizji oraz mediów elektronicznych z całego świata.


Agencja Promocyjna INVENTOR sp. z o.o. od 2008 roku zajmuje się promocją polskich wynalazków na krajowych i międzynarodowych wystawach innowacji i nowoczesnych technologii. Szczególnie ważna dla tych działań jest jedna z największych na świecie wystawa w Norymberdze, której INVENTOR jest Oficjalnym Przedstawicielem na Polskę. Zainteresowanych udziałem w wystawie prosimy o kontakt pod adresem Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. . Więcej informacji na temat tej imprezy: www.inventor-factory.pl. Udział w targach wynalazków opracowanych przez instytuty badawcze i wyższe uczelnie dofinansowany z budżetu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

 

2014-09-14-2

 


Wiele ciekawych projektów z branży HVAC powstających na polskich uczelniach, a finansowanych z grantów, nie udaje się wprowadzić do produkcji. Dlaczego w Polsce trudno jest transferować wiedzę/rozwiązania z uczelni do firm produkcyjnych? W czym tkwi problem?

WK: Źródło takiego stanu rzeczy jest wielokrotnie złożone i nie sposób wyjaśnić tego w ramach naszej krótkiej rozmowy. Nie mniej sądzę, że Polska niebezpiecznie zbliża się do zjawiska nazywanego w ekonomii pułapką średniego dochodu, czyli sytuacją, w której gospodarka rozwijająca się odtwarza rozwiązania techniczne gospodarek wysokorozwiniętych, a tania siła robocza gwarantuje inwestorowi zwrot nakładów. W chwili, gdy PKB rośnie i państwo osiąga pewien poziom bogactwa, dalsze utrzymywanie niskich wynagrodzeń staje się niemożliwe, a mało innowacyjna gospodarka przestaje być konkurencyjna. Wniosek jaki z tego wypływa jest prosty – wysokość grantów i premii powinna być powiązana z komercyjnym wykorzystaniem danego rozwiązania. Uważam także, że prezentacje innowacji na wystawach międzynarodowych są niezmiernie ważnym, a niedocenianym przez niektórych przedstawicieli nauki czynnikiem wspierającym proces wdrożeniowy. Jednym z najlepszych tego przykładów jest sukces konsekwentnie promowanej w połowie lat 90-tych technologii osuszania budowli metodą iniekcji krystalicznej, opracowanej przez zmarłego niedawno wybitnego wynalazcę dr inż. Wojciecha Nawrota z Wojskowej Akademii Technicznej. Poprzez konsekwentną promocję technologia ta uzyskała międzynarodowe rekomendacje, które pozwoliły jej osiągnąć przewagę konkurencyjną na trudnym rynku technologii osuszania budowli. Tak skutecznie skomercjalizowana i wypromowana technologia do dzisiaj odnosi sukcesy na rynku, a ilość osuszonych tą metodą w kraju i zagranicą obiektów sięga już tysięcy. Na podstawie licencji, technologię tą stosuje kilkuset prywatnych przedsiębiorców, co stworzyło wiele nowych miejsc pracy w całej Polsce. Przykład ten pokazuje jak wiele umiejętności powinien posiadać naukowiec-wynalazca i dlatego uważam, że pracownicy nauki powinni stale podnosić swoją wiedzę w dziedzinach niezbędnych do osiągnięcia sukcesu wdrażanej innowacyjnej technologii takich jak: podstawy biznesu, marketing, negocjacje, transfer technologii itp.

 

2014-09-14-3

 


W jaki zatem sposób młodzi naukowcy, czy też małe i średnie firmy mogą wypromować swoje rozwiązania na arenie polskiej i europejskiej?
WK: Dynamicznie przekształcający się świat tworzy wiele nowych dróg i rozwiązań, które pozwalają omijać tradycyjne formy. Wśród młodych naukowców coraz większą popularnością cieszy się crowdfounding, czyli zbieranie pieniędzy na dany cel w internecie, gdzie – na specjalnych portalach typu PolakPotrafi.pl – osoby, które dostrzegą potencjał danego rozwiązania, mogą wpłacać środki niezbędne do realizacji konkretnego projektu. Oczywiście działa to w obie strony – świadczeniobiorcy ustalają, co mogą zaoferować współfinansującym, w zależności od wysokości wpłaconej kwoty. Istnieje także cała masa konkursów, targów i wystaw adresowanych do tego typu osób. Wsparcie, które w ramach takich przedsięwzięć udziela nasza firma w realny sposób przekłada się na powodzenie dalszych działań. W końcu października, jako Oficjalny Przedstawiciel na Polskę, serdecznie zapraszam do udziału w 66. Międzynarodowych Targach „Pomysły, Wynalazki, Nowe Produkty” iENA w Norymberdze. Targi te na przestrzeni 65. edycji zaprezentowały ponad 25 000 innowacyjnych rozwiązań, z których wiele po zdobyciu tam medali i nagród specjalnych osiągnęło także sukces komercyjny.

 

2014-09-14-4

 


Udział w różnych targach i konkursach często wiąże się ze znacznymi kosztami. Gdzie można szukać źródeł finansowania na tworzenie innowacji, ich promocję i wdrożenie do produkcji?
WK: Naiwnym byłoby wierzyć, że istnieje jeden, bezwzględnie dobry model finansowania, gwarantujący powodzenie każdemu produktowi. Tym, czym zajmujemy się jako Agencja Promocyjna INVENTOR, jest właśnie stworzenie indywidualnej strategii i dostosowanie działań do istniejących możliwości. I tak na przykład dla instytucji naukowych pragnących promować swoje innowacyjne produkty oraz technologie od wielu lat pozyskujemy dotacje na częściowe sfinansowanie ich udziału w targach i wystawach z budżetu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jako firma możemy starać się o finansowanie promocji ze środków europejskich. Najtrudniej mają jednak osoby fizyczne, nie prowadzące działalności gospodarczej którym pozostaje pozyskanie funduszy poprzez crowdfounding lub poszukanie sponsora.

 


Dziękuję za rozmowę.
WK: Dziękuję.

 

 

POLECAMY WYDANIA SPECJALNE

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021

  • Pompy ciepła 2020-2021

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020

  • Pompy ciepła 2019-2020

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2019

  • Pompy ciepła 2018

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2017

  • Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2018

  • Pompy ciepła 2015

  • Pompy ciepła 2016

Katalog firm chłodnictwo, klimatyzacja, wentylacja

CHŁODNICTWO: Agregaty (chillery) chłodzone powietrzem, Agregaty (chillery) chłodzone wodą, Agregaty absorpcyjne, Agregaty skraplające, Aparatura kontrolno-pomiarowa, Chłodnice, Chłodnictwo w transporcie, Chłodziwa i nośniki ciepła, Czynniki chłodnicze, Dry-coolery, Drzwi chłodnicze (okucia, akcesoria), Elementy rozprężające, Filtry - osuszacze czynnika chłodniczego, Komory chłodnicze i zamrażalnicze, Kontenery chłodnicze, Maszyny do produkcji lodu (płatkarki, kostkarki), Materiały termoizolacyjne, Meble chłodnicze i zamrażalnicze, Monobloki chłodnicze, Odolejacze, separtory, Oleje sprężarkowe, Płyty warstwowe, Pompy cyrkulacyjne, Silniki, Siłowniki, Sprężarki chłodnicze, Tunele mroźnicze (kriogeniczne), Układy i aparatura regulacyjna, zabezpieczająca i nadzorująca, Urządzenia rozmrażające, Wieże chłodnicze, Wyłączniki i przekaźniki czasowe, Wymienniki ciepła (parowacze, skraplacze), Wymienniki płytowe, Zasobniki chłodu, Zawory, Zespoły spręzarkowe, Pozostałe akcesoria, Projektowanie, badania, doradztwo techniczne, certyfikacja.

KLIMATYZACJA i WENTYLACJA: Aparatura kontrolno-pomiarowa, Aparaty grzewczo-wentylacyjne, Centrale klimatyzacyjne monoblokowe, Centrale klimatyzacyjne rooftop, Centrale klimatyzacyjne sekcyjne, Chłodnice/nagrzewnice kanałowe, Czerpnie i wyrzutnie, Filtry powietrza, Kanały wentylacyjne, Klapy ppoż. (oddymiające, odcinające), Klimakonwektory, Klimatyzacja samochodowa, Klimatyzatory kompaktowe (przenośne, okienne), Klimatyzatory split, Klimatytory multi splity, Kolektory słoneczne, Kratki, nawiewniki, dysze, Kurtyny powietrzne, Materiały termoizolacyjne, Nasady kominowe, wywietrzniki, Nawilżacze (parowe, zraszające, ultradźwiękowe, komory zraszania), Oczyszczacze powietrza, Odciągi miejscowe, Okapy kuchenne, Osuszacze powietrza, Pompy ciepła, Pompy cyrkulacyjne, Przepustnice, Rekuperatory i regeneratory do odzysku ciepła, Siłowniki, Stropy, belki chłodząco-grzejące, Systemy Super Multi, Szafy klimatyzacji precyzyjnej, Tłumiki hałasu, Układy i aparatura regulacyjna, zabezpieczająca i nadzorująca, Wentylatory dachowe, Wentylatory oddymiające, przeciwwybuchowe, chemoodporne, Wentylatory osiowe, Wentylatory promieniowe, Wentylatory strumieniowe (oddymiające), Wymienniki gruntowe, Pozostałe akcesoria, Projektowanie, badania, doradztwo techniczne, certyfikacja.

MATERIAŁY, NARZĘDZIA, PRZYRZĄDY, AKCESORIA: Izolacje akustyczne, termiczne, Materiały i przyrządy lutownicze i spawalnicze, Materiały uszczelniające, Narzędzia, Rury, kształtki, akcesoria, Urzadzenia i środki czyszczące, Urządzenia do inspekcji i czyszczenia systemów wentylacyjno-klimatyzacyjnych, Urządzenia do usuwania i napełniania instalacji chłodniczych; recyklingu czynników chłodniczych, Wibroizolacje, Zamocowania i tłumiki drgań.

INNE: Zrzeszenia i organizacje, Oprogramowanie komputerowe, Portale internetowe, Targi, wystawy, szkolenia.