Rozwój konstrukcji sprężarek spiralnych przeznaczonych dla klimatyzacji, pomp ciepła i chłodnictwa.. |
Wydanie 9/2008 | Data dodania: 17.09.2008 |
celem tej części cyklu artykułów jest przybliżenie ogólnych zasad konstrukcji i działania sprężarki tak, aby na ich tle można było przedstawić osobom zainteresowanym, czynnym w projektowaniu, obsłudze i eksploatacji, specyfikę sprężarek spiralnych oraz różnice i podobieństwa jakie występują pomiędzy tymi urządzeniami, a dobrze znanymi i rozpowszechnionymi w eksploatacji sprężarkami tłokowymi i śrubowymi. W artykule nie są poruszane zagadnienia teoretyczne dotyczące samej geometrii segmentów spiralnych sprężarek, na temat których jest publikowana dość bogata literatura, przeznaczona raczej dla wąskiej grupy specjalistów. Sprężarki spiralne zawdzięczają swoje powodzenie następującym istotnym okolicznościom, które zaistniały równocześnie w ostatnich latach: Budowa sprężarki Na rys. 6 przedstawiono przekrój typowej, współczesnej, hermetycznej sprężarki spiralnej. Większość sprężarek spiralnych ma budowę pionową, z usytuowaniem zespołu sprężającego u góry i silnika u dołu. Są również wykonania, w których silnik jest usytuowany u góry a zespół sprężający u dołu. Czasem stosuje się takie układy dla wyeliminowania nadmiernych drgań. Niektóre sprężarki, na ogół jednostki większe, mają budowę poziomą. Często wynika to z wymagań ich zabudowy w obiektach, które podlegają ograniczeniom gabarytów [15], jak np. meble i komory chłodnicze, pojazdy, kontenery, wagony kolejowe itp. (por. rys. 7). Sprężarki te występują w wykonaniach hermetycznych i semihermetycznych. Na rys.6 wyszczególniono zasadnicze zespoły sprężarki. Zespół sprężający, który stanowi właściwą sprężarkę, składa się w zasadzie tylko z dwóch części, oznaczonych na rysunku jako segment nieruchomy i segment orbitujący. Spirale te, a właściwie tarcze kołowe z segmentami spiralnymi pokazano w widoku na rys. 8. Nie wdając się w szczegóły geometrii segmentów można ich budowę opisać następująco. Każda tarcza posiada jeden segment spiralny, wykonany w postaci prostopadłego do tarczy segmentu ścianki walcowej o krzywiźnie spiralnej. Segment tworzy całość z tarczą. Środek geometryczny tarczy pokrywa się ze środkiem spirali segmentu. Tarcza nieruchoma jest osadzona w obudowie sprężarki, w pozycji zwróconej segmentem spiralnym w dół. napęd poprzez sprzęgło podatne od wału głównego sprężarki. W czasie obrotu wału tarcza ruchoma wykonuje ruch orbitalny, w trakcie którego oś pionowa tarczy przechodząca przez środek geometryczny tarczy i segmentu ruchomego przemieszcza się po kole opisywanym przez promień mimośrodu na wale, nie wykonując przy tym w zasadzie ruchu obrotowego (por. rys.16). Oznacza to, że obie główne osi średnicowe tarczy w czasie jej ruchu przemieszczają się równolegle do położenia początkowego (ruch orbitalny). Mimośrodowość wału jest tak dobrana, że w trakcie ruchu tarczy dochodzi do umownego liniowego styku powierzchni zewnętrznych i wewnętrznych obu segmentów w kilku punktach na obwodzie ich obrysu. Pomiędzy tymi liniami styku tworzą się między segmentami otwarte i zamknięte przestrzenie robocze w postaci sierpowych kieszeni lub komór. W trakcie ruchu orbitalnego tarczy linie styku segmentów przemieszczają się stopniowo w kierunku środka tarczy i równocześnie, zamknięte pomiędzy nimi komory robocze, zmniejszają swoją objętość (rys. 9). W końcowej fazie działania zespołu sprężającego następuje przemieszczenie się komory w obręb otworu wylotowego w tarczy nieruchomej i wypieranie sprężonego czynnika wskutek kontynuowanego zmniejszania się objętości komory (kieszeni) roboczej, umownie do wartości zerowej. Analogiczny i równoczesny proces napełniania i sprężania odbywa się po przeciwległej stronie tarcz zespołu sprężającego, który rozpoczyna się od napełnienia drugiej kieszeni ssawnej. Ponieważ segmenty spiralne, po zmontowaniu obu tarcz tworzą na swoim obwodzie równocześnie kilka komór roboczych, to w każdym momencie działania zespołu występuje w nim kilka par komór roboczych, z których każda para znajduje się w innej fazie zaawansowania procesu sprężania jak to obrazuje rys. 10. Kompresja Kolejna część artykułu w numerze 10/08 Ch&K. Literatura zostanie umieszczona w ostatniej części cyklu. |
POLECAMY WYDANIA SPECJALNE
-
Pompy ciepła 2023-2024
-
Pompy ciepła 2021-2022
-
Pompy ciepła 2022-2023
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023
-
Pompy ciepła 2020-2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020
-
Pompy ciepła 2019-2020
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2019