DAIKIN Oficjalnym Partnerem Polskiego Związku Narciarskiego.Z optymizmem skaczemy w przyszłość - rozmowa z Tomaszem Dobryniewskim dyrektorem zarządzającym Daikin Airconditioning Poland Sp. z o.o. |
Data dodania: 20.11.2023 |
Panie Tomaszu, Daikin to chyba najbardziej znana marka w branży HVACR, synonim innowacyjnych technologii i jakości produktów. A jak wygląda znajomość Państwa produktów, rozpoznawalność marki wśród klientów ostatecznych?
Tomasz DOBRYNIEWSKI: Daikin to międzynarodowy koncern, który już za chwilę będzie obchodził swoje 100-lecie na świecie. W Polsce jesteśmy obecni od ponad 20 lat i doskonale jesteśmy znani w branży wśród dużych inwestorów i projektantów. Bardzo się też cieszymy, że rozpoznawalność naszej marki wśród odbiorców indywidualnych i niewielkich inwestorów znacznie się umocniła, zwłaszcza w ostatnich kilku latach.
Rys. 1. Tomasz Dobryniewski na konferencji prasowej: – Jesteśmy dumni, mając możliwość wspierania wielu utalentowanych zawodników zrzeszonych w Polskim Związku Narciarskim
T.D.: Jak wiadomo rozpoznawalność marki buduje się przez lata, dlatego – dzięki jakości naszych produktów oraz standardom obsługi – w pierwszych latach działalności silnie budowaliśmy ją wśród profesjonalistów. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja wśród klientów indywidualnych. W tym segmencie, aby stać się rozpoznawalnym, należy wejść na rynek bardzo szeroko komunikacyjnie. Nasze pierwsze kroki stawialiśmy jeszcze w roku 2001, kiedy to przez kilka kolejnych sezonów byliśmy sponsorem reprezentacji koszykówki. Następnie pokazywaliśmy się szeroko poprzez działania outdorowe, a w ostatnich latach, jak Pan słusznie zauważył, postawiliśmy na media o dużym zasięgu, czyli radio, telewizja i Internet. Rozszerzenie działań przynosi rzeczywiście wymierne korzyści, owocując wzrostem rozpoznawalności marki i zwiększeniem zainteresowania użytkowników końcowych.
W ubiegłym roku Państwa działania marketingowe skierowane zostały ponownie na sport, na wsparcie pojedynczych skoczków narciarskich. Dlaczego akurat wybór tej dyscypliny? Czy Państwa założenia zostały spełnione?
T.D.: Nasze działania sponsorskie to efekt szczegółowych badań rynku sponsoringu sportowego. Jak wiadomo, po piłce nożnej, na drugim miejscu w naszym kraju, zależnie od pory roku, plasują się albo skoki narciarskie, albo piłka siatkowa. Zatem wybór był dość ograniczony. Poziom zainteresowania oraz wielkość widowni to oczywiście nie jedyny powód rozpoczęcia współpracy z PZN (Polskim Związkiem Narciarskim). Wartości sportowej rywalizacji, wywołującej pozytywne emocje, są nam bliskie. Cieszymy się, że dzięki rozszerzeniu współpracy możemy wspierać nie tylko pojedynczych zawodników, ale również zespoły startujące w zawodach drużynowych. Współpraca z PZN rozpoczęła się od letnich Igrzysk w Zakopanem i podpisania umowy z Aleksandrem Zniszczołem. Od tego roku jesteśmy Oficjalnym Partnerem Polskiego Związku Narciarskiego, dlatego nasze logo pojawi się na strojach sportowych i kombinezonach nie tylko skoczków, ale również zawodników kombinacji norweskiej, biegów narciarskich, naszych alpejczyków czy snowboardzistów. Dodatkowo, staliśmy się wsparciem dla kolejnego zawodnika polskiej kadry Pawła Wąska.
Rys. 2. Dzięki umowie z Polskim Związkiem Narciarskim, wielu utalentowanych zawodników otrzyma profesjonalne zaplecze treningowe. Na zdjęciu Adam Małysz i Tomasz Dobryniewski
Na jakie produkty szczególnie chcieliby Państwo zwrócić uwagę kibiców narciarskich poprzez tak szeroką kampanię?
T.D.: Wszystkie produkty z całej gamy, jaką posiadamy w swoim portfolio, są równie ważne. Warto zwrócić uwagę, że oprócz tych, z którymi jesteśmy najbardziej identyfikowani, czyli pompami ciepła oraz systemami klimatyzacyjnymi, mamy bardzo szeroka ofertę dla klientów rezydencyjnych i komercyjnych. Warto tu wspomnieć o systemach do dużych obiektów komercyjnych i apartamentowych, typu VRV czy woda lodowa, wentylację oraz rozwiązania chłodnicze, i to nie tylko stacjonarne, typu agregaty do chłodzenia i mrożenia, ale także chłodnictwo transportowe.
W przypadku tych działań marketingowych głównym celem naszej kampanii sponsoringowej jest zaistnienie w świadomości szerokiej publiczności, przede wszystkim jako producent urządzeń grzewczych, czyli w naszym wypadku – pomp ciepła. A Pompy ciepła idealnie wpisują się w zimowy klimat, którego nie przetrwamy komfortowo bez sprawnego ogrzewania.
Warto w tym miejscu wspomnieć o Państwa odpowiedzialności społecznej i tworzeniu produktów przyjaznych dla środowiska...
T.D.: Pompy ciepła to rozwiązanie, które jest obecnie jedynym skutecznym rozwiązaniem grzewczym, ograniczającym zużycie paliw kopalnych. Stosowanie pomp ciepła prowadzi wprost do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, co jak wiadomo w Polsce jest ogromnym problemem. Dlatego uważam, że wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej konsumentów rynek będzie systematycznie rosnąć. Rok ubiegły był rokiem wyjątkowym. Szalony popyt spowodowany był sytuacją w Ukrainie, dużą zmiennością cen paliw oraz niepewnością dotyczącą dostaw gazu. Ten rok uspokoił indywidualnych inwestorów. Wysoka inflacja z jednej strony spowolniła nowe inwestycje, a z drugiej – skłoniła do dokończenia inwestycji już zainicjowanych. Warto także zauważyć, iż koszty energii elektrycznej w Polsce w dość znaczącym stopniu wpłynęły na ochłodzenie rynku w tym roku. Stymulatorami rynku pomp ciepła są i będą oczywiście programy wsparcia oraz dotacje do energooszczędnych źródeł ciepła i termomodernizacji budynków. Ważne także będą krajowe regulacje dotyczące pozyskiwania energii elektrycznej z alternatywnych źródeł, jak panele fotowoltaiczne. Z tego co wiem – pojawiły się dyskusje nad powrotem do starego systemu rozliczania kosztów energii z tego źródła. Są też zapowiedzi rządu dotyczące inwestycji w energetykę wiatrową na morzu oraz w energię atomową, a to również jednoznaczny sygnał dla inwestorów, iż koszty energii elektrycznej będą w dłuższej perspektywie bardziej zrównoważone.
Rys. 3. Symboliczne podpisanie umowy miało miejsce w Szczyrku, 5 sierpnia 2023, przy okazji letniego FIS Grand Prix
Sporo się słyszy i czyta o problemach technicznych związanych z pompami ciepła, a nawet niekiedy o bardzo dużych kosztach eksploatacyjnych. Z czego wynikają takie psujące opinię temu rozwiązaniu sygnały z rynku?
T.D.: Na powstanie takich opinii mają przede wszystkim wpływ produkty niskiej jakości masowo sprowadzane na rynek polski przez często przypadkowe firmy, które wiedzione chęcią zysku sprzedają urządzenia bez certyfikatów, pozwoleń czy zaplecza serwisowo-gwarancyjnego. Drugi i równie ważny aspekt to błędy w instalacji. Duży wzrost popularności tych rozwiązań spowodował, że wiele firm okołobranżowych, czasem nawet niezwiązanych z instalacjami HVAC, postanowiło montować pompy. Nie jest to aż tak łatwe, jakby się wydawało. Ze względu na brak doświadczenia mogły się pojawić problemy ze źle dobranymi lub niewłaściwie zamontowanymi urządzeniami. Dlatego tak istotne jest, aby użytkownicy końcowi mieli świadomość, na jakie aspekty zwrócić uwagę przy podejmowaniu decyzji o wyborze dostawcy pompy ciepła, zwłaszcza że jest to inwestycja na lata, o znaczących kosztach.
Jak możemy zaradzić temu problemowi? Czy Daikin zna antidotum?
T.D.: Zaradzić może przede wszystkim zdrowy rozsądek! W naszej ocenie należy korzystać z usług autoryzowanych Partnerów, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie, przeszli szereg szkoleń. Wiedzę i uprawnienia firm instalacyjnych można sprawdzić i potwierdzić uzyskanymi certyfikatami. Przyznam, że ostatnio natknąłem się na ciekawy wpis na blogu, który mnie osobiście bardzo ucieszył i doskonale odpowiada na Pana pytanie. Jest to wypowiedź inwestora, który znalazł sobie w Internecie tanią pompę i w zasadzie miał już zamówić, ale jednak zwrócił się o poradę do instalatora.
Wyciągając wnioski, stworzył listę pytań, które powinny pomóc w wyborze. Ja w pełni się z tym zgadzam i dlatego przytaczam te pytania poniżej:
Rys. 4. Polscy skoczkowie zrzeszeni w Polskim Związku Narciarskim w nowy sezon ruszają z dodatkowym wsparciem od firmy DAIKIN Airconditioning Poland
Kończąc, chciałbym zapytać o postępy na budowie Państwa fabryki pod Łodzią? Kiedy możemy spodziewać się otwarcia i które urządzenia będą produkowane w Polsce?
T.D.: Fabryka pomp ciepła budowana w Ksawerowie jest aktualnie największą inwestycją naszej firmy w Europie. Będzie to największa fabryka pomp ciepła, produkująca urządzenia na cały europejski rynek. Budowa rozpoczęła się w ubiegłym roku. Obecnie budynek fabryki wyposażany jest w niezbędne instalacje, w tym wentylacyjne i grzewcze, do których wykorzystujemy najnowsze rozwiązania DAIKIN– między innymi centrale wentylacyjne i komercyjne pompy ciepła, które będą zapewniać ciepło dla obiektu. Zakończenie budowy planowane jest w połowie przyszłego roku, a pierwsze kompletne urządzenia wyprodukowane w nowej fabryce trafią na rynki europejskie już w roku 2024.
Dziękuję za rozmowę.
|
PODOBNE ARTYKUŁY:
POLECAMY WYDANIA SPECJALNE
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2024
-
Pompy ciepła 2023-2024
-
Pompy ciepła 2021-2022
-
Pompy ciepła 2022-2023
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023
-
Pompy ciepła 2020-2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020
-
Pompy ciepła 2019-2020