Najważniejszy jest człowiek. Targi INSTALACJE i GREENPOWER w Poznaniu - Rozmowa z Dominikiem Szymańskim, Dyrektorem Projektów w Grupie MTP |
Data dodania: 16.04.2024 |
Dominik Szymański - Dyrektor Projektów w Grupie MTP
Na wstępie chciałbym zapytać o rynek targowy jako formę prezentacji firmy i nowych technologii. Przez ostatnich kilka lat obserwowaliśmy pewne załamanie tego typu promocji (w Polsce i w EU), jednak jeśli się spojrzy na ostatnie zbliżone tematycznie wydarzenia (ENEX, HVAC EXPO), to coś się chyba zmieniło?
Dominik SZYMAŃSKI: Jeszcze kilka lat temu panowała niepisana zgoda, że targi branży instalacyjnej odbywają się w Polsce co dwa lata. Związane to było z faktem, iż w takim właśnie trybie odbywały się targi instalacyjne w Niemczech i na nich wystawcy koncentrowali swoją uwagę co dwa lata. Jednak z czasem okazało się, że rynek instalacyjny jest już w naszym kraju na tyle rozwinięty, że tryb dwuletni jest niewystarczający. Zareagowała na to nasza krajowa konkurencja, reagujemy i my.
U nas na górze hierarchii ważności stoi podmiot, nie przedmiot. Naszą uwagę koncentrujemy na człowieku, któremu dopiero w kolejnym rzędzie zaproponować chcemy szeroki wachlarz możliwości, jakie otrzyma pojawiając się u nas. Tak więc to nie tylko możliwość nawiązania nowych relacji z producentami, importerami czy dystrybutorami, albo podtrzymania tych już istniejących jest dla nas ważna. To także potężny zastrzyk merytorycznej wiedzy, czas na naukę czegoś nowego, okazja do być może zmiany całej filozofii prowadzenia swojego biznesu – zarówno dużego, jak i małego.
Już za miesiąc Targi INSTALACJE 2024. Jak scharakteryzowałby Pan zbliżającą się edycję tego wydarzenia? D.SZ.: Mamy przyjemność gościć międzynarodowych wystawców z całej – szeroko rozumianej – branży instalacyjnej, a więc sektora wentylacji, klimatyzacji, ogrzewnictwa, ciepłownictwa, gazownictwa, ekogrzania, techniki sanitarnej i obiektowej czy rozwiązań adresowanych do inteligentnych budynków. Myślę, że nie wystarczyłoby tu miejsca, aby wymienić wszystkie technologie, które pokaże w kwietniu na MTP kilkuset wystawców, więc odsyłam na stronę wydarzenia i zachęcam do zapoznania się ze szczegółami: www.instalacje.com.
Będzie to jednak cały blok targowy?
D.SZ.: I to jest bardzo istotna rzecz z naszego, jako organizatora targów, punktu widzenia. Zauważyliśmy zachodzącą od kilku lat, dość szybko – powiedziałbym, że w postępie wręcz geometrycznym – synergię zachodzącą między rynkiem instalacyjnym a odnawialną energetyką. Branże te, a w zasadzie ludzie je tworzący i proponowane przez nich produkty, zaczęły tak silnie się przenikać, że dziś tworzą już niemal wspólny byt.
Rynek, gospodarka, technologie cały czas ewoluują, ale pojawiają się też nowe wyzwania. Jakie według Pana są obecnie najważniejsze zadania stojące przed branżą instalacyjną i w jaki sposób, jako organizator targów, chcecie odpowiedzieć na te potrzeby?
D.SZ.: Przede wszystkim to, o czym mówiłem wcześniej – dążenie instalatora do optymalnej sytuacji, w której może zaproponować klientowi maksymalnie profesjonalną i kompleksową ofertę. Aby mu się to udało, obok kontaktów czysto biznesowych i grubego portfolio skutecznych realizacji, posiadać musi wiedzę, która jeszcze kilka lat temu była mu zupełnie niepotrzebna. Dziś instalator to człowiek, na którym spoczywa odpowiedzialność za bardzo ważne decyzje, mające ogromny wpływ na nasze codziennie życie. Instalator staje się dla klienta autorytetem, którego doradztwo, a następnie wykonawstwo ma polepszyć warunki jego życia, podnieść komfort, obniżyć koszty i sprawić, że będziemy czuli się bezpiecznie, a także zaopiekowani w przyszłości. Ci, którzy sobie z tego nie zdają sprawy, z pewnością mogą oczekiwać kłopotów, a nawet eliminacji z rynku.
Biorąc pod uwagę potrzeby wystawcy oczekującego nowych kontaktów, możliwości zaprezentowania swoich produktów, jaką grupę odwiedzających chcieliby Państwo przyciągnąć na targi i jakie będą Państwa działania w tym zakresie?
D.SZ.: Chcielibyśmy, aby nasi wystawcy patrzyli na uczestników Targów tak jak my. Dziś, aby przekonać instalatora do swojego produktu, nie wystarczy bowiem już dobra cena czy szybki
Problemy rynkowe, które dotknęły wiele sektorów branży instalacyjnej i OZE w ostatnich latach, wspomnę tu choćby o początkach fotowoltaiki w naszym kraju, albo obecną sytuację na rynku pomp ciepła, wynikały często z braku istnienia takich rzetelnych i odpowiedzialny relacji między producentami a instalatorami. Widzę dziś, że producenci zdali sobie z tego sprawę i wychodzą instalatorom naprzeciw znacznie śmielej, niż jeszcze kilka lat temu.
Na koniec zatem jeszcze pytanie, do kiedy mogą zgłaszać się wystawcy, i czy są jakieś promocyjne pakiety dla firm chcących pokazać się po raz pierwszy?
D.SZ.: Powoli kończymy zapisy na tegoroczne targi instalacyjne i OZE w Poznaniu. Zachęcamy do kontaktu, być może uda nam się znaleźć jeszcze wolne przestrzenie. Niemniej przypomnę, iż razem z Targami GREENPOWER, EXPOPOWER, SAWO I SECUREX, Targi INSTALACJE tworzą wielki blok targowy zajmujący całą powierzchnię macierzystą Międzynarodowych Targów Poznańskich, zarówno w pawilonach, jak i poza nimi.
Dziękuję za rozmowę i do zobaczenia na targach. |
PODOBNE ARTYKUŁY:
POLECAMY WYDANIA SPECJALNE
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2024
-
Pompy ciepła 2023-2024
-
Pompy ciepła 2021-2022
-
Pompy ciepła 2022-2023
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023
-
Pompy ciepła 2020-2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020
-
Pompy ciepła 2019-2020