Zagrożenie pożarowe w czasie eksploatacji i prac remontowych ładowni chłodniowców |
Data dodania: 17.12.2007 |
W niniejszej publikacji przedstawiono analizę zagrożeń pożarowych w czasie eksploatacji i remontu ładowni chłodniowców z uwzględnieniem ich specyfiki konstrukcyjnej i wyposażenia oraz metody ograniczania tych zagrożeń. Pożar chłodniowca [1] w czasie prac remontowych w 2005 r. zwrócił uwagę na problem bezpieczeństwa pożarowego w czasie eksploatacji i remontów tego typu środków transportu, bardzo ważnej i ciągle poszerzanej grupy ładunków. Często główną przyczyną tragedii są niedoceniane czynniki dynamizujące rozwój pożaru. Ich znajomość może zmniejszyć rozmiary tragedii i strat materialnych spowodowanych pożarem. Jednym z nich jest przekonanie, że w niskich temperaturach rozwój pożaru jest niemożliwy. Nawet w wymaganiach technicznych z zakresu ochrony przeciwpożarowej nie ma ograniczeń w stosowaniu materiałów palnych. Zapomina się, że w czasie eksploatacji chłodniowca są okresy, gdy nie ma niskich temperatur. Do tych okresów należy między innymi czas prac remontowych i konserwatorskich ładowni chłodzonych, rejs bez ładunku, itd. Źródłem tych zagrożeń są głównie: ● łatwopalne oszalowanie z lakierowanej wodoodpornej sklejki liściastej obudowy komory chłodzenia powietrza, ● izolacja termiczna z poliuretanu i wełny mineralnej, ● konstrukcja obudowy komory stanowiącej trudnodostępną przestrzeń (wymagania technologiczne procesu chłodzenia i wentylacji), ● palne zanieczyszczenia smoliste i pyłowe powierzchni wewnętrznych komory, które występują zawsze w czasie eksploatacji systemów wentylacyjnych; w przypadku układu chłodzenia powietrza osadzają się głównie w dolnej strefie obudowy, ● zanieczyszczenia olejem powierzchni wewnętrznych obudowy komory chłodzenia (rys. 5, rys. 6.) mogącymi powstać w przypadku rozszczelnienia instalacji chłodniczej (czynnik chłodniczy w obiegu może zawierać nawet do 10% oleju). Obecność wody w oleju przyspiesza jego starzenie się i inne negatywne skutki, w tym tworzenie się kwasów powodują cych korozję metali, ● zwarcie w instalacji elektrycznej, które może być źródłem zapłonu materiałów palnych, ● zaprószenie ognia przez obsługę i konserwatorów, ● zaprószenie ognia w czasie prac spawalniczych. Źródło podpalania mogą stanowić powstałe w procesie cięcia gorące cząsteczki metalu wdmuchiwane w szczelinę nawiewną wentylacji chłodniczej zgodnie z kierunkiem działania płomienia palnika wskutek dużego ciśnienia gazów u jego wylotu. (...) Zagrożenie pożarowe oszalowania i izolacji termicznej ładowni oraz komory chłodzenia (...) Pożar w komorach chłodzenia powietrza Jest szczególnie niebezpieczny, ze względu na dynamikę. Zanieczyszczenie i zaolejenie powierzchni wewnętrznych oszalowania tych przestrzeni przyspiesza rozprzestrzenianie się powierzchniowe pożaru, a tym samym zwiększa jego moc. Zainicjowany w komorze chłodzenia pożar może rozwijać się przez dłuższy czas w ukryciu, ponieważ, przy wyłączonej wentylacji ładowni na czas remontu, powietrze będzie wpływać do komory chłodzenia przez szczelinę nawiewną przy podłodze, zaś produkty rozprzestrzeniać się będą kanałami wentylacyjnymi systemu, w tym odświeżania powietrza (rys. 8). Dopiero w pełni rozwinięty pożar ujawni się. W tym czasie nagrzana gródź stalowa, stanowiąca oddzielenie ładowni, przeniesie pożar do ładowni sąsiedniej drogą przewodzenia ciepła. Pożary wewnętrzne wymagają specjalnych technik gaszenia. Działania gaśnicze muszą spowolnić proces rozkładu termicznego i spalania materiałów palnych, ograniczenie dopływu tlenu i odprowadzanie ciepła. Właściwości izolacyjne oszalowania z lakierowanej, wodoodpornej (nienasiąkliwej) sklejki czynią mało skutecznym gaszenie takiego pożaru strumieniem wody kierowanym na powierzchnię zewnętrzną takiego szalunku. Czynnik gaśniczy musi być podawany do wewnątrz takich przestrzeni. Wymaga to przed przystąpieniem do prac remontowych na statku przygotowania odpowiedniej liczby otworów umożliwiających kontrolę przestrzeni trudnodostępnych oraz w przypadku wykrycia w nich pożaru wprowadzenia odpowiedniego środka gaśniczego, np.: piany gaśniczej w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się pożaru wzdłuż przestrzeni trudnodostępnych. Powstanie pożaru w komorze chłodzenia powietrza jest bardzo prawdopodobne. Źródło podpalania mogą stanowić powstałe w procesie spawania gorące cząsteczki metalu wdmuchiwane w szczelinę nawiewną wentylacji chłodniczej zgodnie z kierunkiem działania płomienia palnika wskutek dużego ciśnienia gazów u jego wylotu lub zwarcie instalacji elektrycznej oraz zaprószenie ognia. Potwierdzeniem jest przebieg i skutki (rys. 9) pożaru chłodniowca [1] w czasie remontu w 2005 r. Widoczne na zdjęciu zniszczenia chłodnicy wskazują, że pożar powstał pod chłodnicą. Tylko oddolne intensywne ogrzewanie chłodnicy przy dopływie powietrza przez szczelinę nawiewną spowoduje takie uszkodzenie. Przeniesienie pożaru z innego rejonu przestrzeni trudnodostępnej z prawej burty spowodowałby tylko uszkodzenie górnej części komory chłodzenia, ponieważ dopływające od dołu zimne powietrze (rys. 8) chłodziłoby chłodnicę. (...) Prewencja Przedstawiona identyfikacja zagrożeń, z uwzględnieniem specyfiki konstrukcyjnej i wyposażeniowej ładowni chłodniowca starszego typu, w czasie eksploatacji i remontu ładowni chłodzonych wskazuje, że dobór działań i środków technicznych bezpieczeństwa pożarowego nie może dopuścić do powstania pożaru w przestrzeniach trudnodostępnych za oszalowaniem ścian ładowni oraz w komorach chłodzenia powietrza. Za pośrednictwem ciągów kominowych, może dojść do bardzo szybkiego utajonego rozprzestrzeniania się pożaru do sąsiednich ładowni i pomieszczeń na statku. Optymalnym rozwiązaniem problemów bezpieczeństwa w czasie eksploatacji i remontów ładowni chłodzonych będzie: ● kontrola stanu technicznego instalacji chłodnic powietrza, ze szczególnym uwzględnieniem ich szczelności, ● okresowe oczyszczenie z zanieczyszczeń powierzchni wewnętrznych komory chłodzenia powietrza, ● monitoring komory chłodzenia, ● dokładne zapoznanie się z dokumentacją techniczną statku ze szczególnym uwzględnienie specyfiki konstrukcyjnej i wyposażenia rejonu planowanych prac remontowych oraz przeprowadzonych w tym rejonie prac konserwatorsko-remontowych, ● ocena poziomu zagrożeń, ● otwarcie przestrzeni trudnodostępnych przez usunięcie całego oszalowania ścian ładowni w rejonie wykonywanych prac spawalniczych, ● wykonanie otworów do monitoringu z pracami przestrzeni trudnodostępnych na wszystkich poziomach ładowni, ponieważ dokumentacja nie zawsze może zawierać wszystkie możliwe kanały naturalnego przepływu powietrza, ● dobór zespołu ludzi, działań operatorskich i środków technicznych do realizacji celu, ● zastosowanie miejscowej instalacji gaśniczej do gaszenia lokalnych podpaleń pozostałości materiałów palnych w rejonie wykonywanych prac, ● ciągły monitoring sąsiadujących z pracami remontowymi przestrzeni trudnodostępnych na wszystkich poziomach ładowni remontowanej i ładowni sąsiednich.
wydanie 11/2007
CZYTAJ CAŁOŚĆ, ZAMÓW PRENUMERATĘ: |
POLECAMY WYDANIA SPECJALNE
-
Pompy ciepła 2023-2024
-
Pompy ciepła 2021-2022
-
Pompy ciepła 2022-2023
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023
-
Pompy ciepła 2020-2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020
-
Pompy ciepła 2019-2020
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2019