Z praktyki rzeczoznawcy Niedotrzymanie łańcucha chłodniczego – kto zawinił? |
Data dodania: 04.07.2017 |
Łańcuch chłodniczy to termin stosowany w chłodnictwie, transporcie, ale też medycynie, określający całokształt działań, mających na celu zapewnienie ciągłości zachowania prawidłowej temperatury od chwili wytworzenia lub schłodzenia produktu, aż do momentu jego finalnego zużycia.
Zgodnie z procedurami HACCP produkty żywnościowe od momentu wytworzenia, aż po konsumpcję powinny być przechowywane i transportowane w warunkach zapewniających zachowanie odpowiedniej temperatury produktu. Zachowanie łańcucha chłodniczego ma zapewnić bezpieczeństwo bakteriologiczne produktu, ale również zapobiegać zmianom smakowo-zapachowym i konsystencji produktu.
W przypadku przemysłu spożywczego, poniższe akty prawne określają jakie warunki termiczne muszą być spełnione na każdym etapie drogi producent –konsument:
Łańcuch zimna oraz wymogi HACCP
Produkty mrożone powinny być transportowane i składowane w nieprzerwanym łańcuchu zimna. Oznacza to, iż od momentu produkcji, poprzez transport i dystrybucje do momentu spożycia przez konsumenta produkt mrożony powinien być składowany w odpowiedniej temperaturze. Narażenie produktu na wyjście z zakresu zalecanych temperatur, w którymś z ogniw łańcucha zimna, może skutkować obniżeniem jakości produktu.
Monitoring temperatury
W łańcuchu zimna występuje wiele punktów krytycznych, w których może dojść do przerwania jego ciągłości. Dlatego stosuje się mechaniczne lub elektroniczne systemy monitoringu temperatury. Nie są one jednak w 100 procentach wiarygodne, ponieważ rejestrują temperaturę otoczenia w środku transportu lub w miejscu składowania, natomiast nie rejestrują temperatury samych produktów. Bardzo łatwo może zatem dojść do przerwania łańcucha w momencie np. przeładunku towaru. Prowadzi to do występowania niezgodności na linii producent – firma transportowa – dystrybutor, co wiąże się z problemem przypisania odpowiedzialności za zerwanie łańcucha zimna i zniszczenie towaru.
Nawet najlepiej zamrożony produkt może szybko stracić odpowiednią jakość w wyniku nawet niewielkich zaniedbań w procesie składowania, transportu czy sprzedaży. Na te właśnie ogniwa łańcucha chłodniczego kładzie się dziś główny nacisk, gdyż są to punkty o potencjalnie największym zagrożeniu obniżenia jakości produktów mrożonych.
Przykłady zerwania łańcucha chłodniczego Przykład I – Lody
Wyprodukowane lody są pakowane w opakowania jednostkowe, a te z kolei pakowane są do kartonów.
Kartony z lodami ustawiane są na palecie drewnianej do wysokości 180 cm, a następnie tak ustawione kartony owija się folią typu strech.
A zatem lody opakowane są wieloma warstwami chroniącymi przed zmianami temperatury:
Pakowanie to odbywa się na hali produkcyjnej, w której panuje temperatura dodatnia, a więc lody wyprodukowane w pierwszej kolejności ułożone na dole palety przebywają przez dłuższy czas w temperaturze nieodpowiedniej dla ich przechowywania. Na zapytanie dlaczego tak się dzieje, otrzymałem odpowiedź, że pracownikom produkcyjnym jest i tak za zimno.
Wyniki pomiarów temperatur:
Temperatury w trakcie transportu wewnątrz środka transportowego przedstawiały się następująco:
Na podstawie rozmów, wizji lokalnej oraz pomiarów stwierdzono:
1. Zerwany łańcuch chłodniczy u wytwórcy lodów – niedomrożone lody załadowane do transportu; 2. Temperatury wewnątrz naczepy środka transportowego prawidłowe przez cały czas transportu.
Przykład II – Mięso
Mięso w zależności od jego stanu termicznego powinno być przewożone w następujących temperaturach:
Na złą jakość mięsa mają wpływ:
1. Stan mięsa w czasie załadunku; 2. Stan załadunku naczepy; 3. Stan naczepy i agregatu chłodniczego.
Rozpatrując aspekt stanu mięsa w czasie załadunku należało przeanalizować następujące aspekty:
Stan załadunku naczepy:
W listach przewozowych CMR nadawca nie podał temperatury załadowanego mięsa, jedynie podał w jakiej temperaturze mięso ma być przewożone, czyli 0–2°C.
Schładzanie mięsa wołowego trwało w omawianym przypadku około 12÷16 godzin. Ten czas schładzania był zbyt krótki, aby uzyskać odpowiedni stopień ochłodzenia ćwierćtusz. Wypływa z tego wniosek, że mięso nie było w należyty sposób przygotowane do wysyłki.
Po załadunku dokonano zdjęcia z naczepy towaru w ilości 2500 kg. rozładowanie to było spowodowane tylko dlatego, że nastąpiło przeładowanie ciężarowe zestawu ciągnik – naczepa – towar – paliwo i tak przeładowany zestaw miałby zakaz poruszania się po drogach. W dowodzie rejestracyjnym naczepy zaznaczono maksymalne obciążenie zestawu 39 000 kg. W tym przypadku naczepa została znacznie przeładowana – załadowano do naczepy 22 952 kg, przy dopuszczalnej ładowności 29 550 kg dla towarów ładowanych luzem, a nie na zawiesiach hakowych – załadowanie naczepy winno wynosić ÷18 ton.
Z analizy zapisów termografu wynika, że agregat chłodniczy zamontowany w naczepie pracował poprawnie w całym zakresie transportu jak i postoju we Włoszech. Agregaty chłodnicze zamontowane w transporcie służą do utrzymania temperatury towaru, nie są przeznaczone jednak do obniżania jego temperatury.
W toku analizy zdjęć i protokółu nie ulega najmniejszej wątpliwości, że mięso dotarło do odbiorcy we Włoszech w stanie z uszkodzeniami bakteryjnymi. Wymienione rodzaje defektów są przeważnie związane ze złą wentylacją występującą podczas transportu.
Ze zdjęć wynika, że poszczególne ćwierćtusze posiadały charakterystyczne „odparzenia” – co wskazuje, że stykały się ze sobą. W czasie transportu mięso winno być tak załadowane, aby była możliwość swobodnego przepływu powietrza między ćwierćtuszami. W tym wypadku tego nie dochowano.
Wnioski z analizy:
1. Temperatura powietrza wewnątrz naczepy w trakcie transportu, odpowiadała wymaganiom zapisanym w dokumencie CMR; 2. W trakcie transportu agregat chłodniczy zamontowany w naczepie pracował prawidłowo przez cały czas transportu; 3. Mięso przeznaczone do transportu nie zostało należycie przygotowane, posiadało temperaturę wyższą niż deklarowana; 4. Naczepa, w której przewożono mięso, była przeładowana i utrudniło to swobodny przepływ powietrza pomiędzy ćwierćtuszami, a co za tym idzie nastąpiły zmiany biochemiczne, enzymatyczne i bakteryjne w mięsie.
Włodzimierz NEKANDA TREPKA
|
PODOBNE ARTYKUŁY:
POLECAMY WYDANIA SPECJALNE
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2024
-
Pompy ciepła 2023-2024
-
Pompy ciepła 2021-2022
-
Pompy ciepła 2022-2023
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023
-
Pompy ciepła 2020-2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020
-
Pompy ciepła 2019-2020