Produktywność pracowników vs. środowisko w pomieszczeniach |
Data dodania: 09.10.2012 | ||||||
W czasach, kiedy najważniejszym parametrem jest oszczędność energii, komfort cieplny i jakość powietrza, którym oddychają użytkownicy traktowane są marginalnie.
Rys. 1. Model absencji zawodowej w stosunku od ilości powietrza wentylacyjnego
Aktualnie ponownie powraca problem występujący w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to po kryzysie energetycznym nastąpiło znaczne ograniczenie zapotrzebowania na energię dostarczaną do budynków. Wynikiem tej oszczędności było wiele obiektów, w których maksymalnie zredukowano napływ świeżego powietrza do pomieszczeń i z tej przyczyny warunki środowiska wewnętrznego były dalekie do zadowalających. Należy jednak pamiętać, iż budynki konstruowane są dla użytkowników a nie dla mniejszego zużycia energii. Zatem priorytetem zawsze powinno być zachowanie zdrowego środowiska wewnątrz, przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia energii. Ponieważ komfort pracowników, użytkowników pomieszczeń biurowych jest traktowany często marginalnie, w artykule tym skupiono się na innym parametrze powiązanym z komfortem użytkowników, tj. na produktywności.
Czym jest produktywność? Pomiar produktywności należy do skomplikowanych zagadnień, gdyż trudno jest połączyć indywidualne zmienne, zależące zarówno od warunków pracy, jak również od indywidualnych cech i zaplecza domowo-rodzinnego pracownika W poradniku REHVA [23] określono czynniki, które mogą być uwzględniane przy ocenie produktywności pracownika. Należą do nich m.in.: absencja zawodowa, nieobecność na stanowisku pracy czy przy telefonie, koszty leczenia zwierające zwolnienia, wypadki, samoocena dotycząca produktywności, wyniki uzyskiwane przez grupy robocze, szybkość i dokładność wykonywania zadań, zmęczenie itp.
Zależność między produktywnością a warunkami środowiska wewnętrznego
Choroby układu oddechowego W badaniach Miltona [5] sprawdzono korelację miedzy ilością świeżego powietrza dostarczanego do pomieszczeń a absencją zawodową pracowników wywołaną chorobami układu oddechowego. W budynku, w którym zapewniono dla użytkownika około 24 l/s powietrza świeżego, ilość zachorowań była niższa o 35% w stosunku do budynku, w którym dla użytkownika dostarczano około 12 l/s. Przeliczając absencję zawodową spowodowaną chorobami układu oddechowego, określono w badaniach prowadzonych w USA [6, 7], iż spowodowały one 176 mln dni absencji zawodowej oraz 121 mln dni pracy z mniejszą wydajnością. Zakładając spadek produktywności o 100% w przypadku braku obecności w pracy i o 25% w przypadku ograniczonej pracy, roczną wartość niewykonanej pracy przeliczono na 34 mld dolarów. Jednocześnie koszt leczenia tych chorób wyniósł 36 mld dolarów. W publikacji [8] przedstawiono zależność między występowaniem absencji zawodowej spowodowanej chorobami a krotnością wymian powietrza w pomieszczeniach (rys.1.), a także występowaniem absencji zawodowej w odniesieniu do ilości powietrza świeżego dostarczanego dla każdego użytkownika (rys. 2.). Na tej podstawie wydać, że im więcej powietrza świeżego dostarczanego jest do pomieszczenia, tym mniejsza jest absencja zawodowa spowodowana zachorowaniami układu oddechowego.
Rys. 2. Model absencji zawodowej w stosunku od ilości powietrza wentylacyjnego dostarczanego do każdego użytkownika
Alergie i astma (...)
Sick Building Syndrome (...)
Środowisko cieplne (...)
Podsumowanie Przede wszystkim należy do pomieszczeń doprowadzać odpowiednie ilości powietrza, w tym powietrza świeżego, w celu usuwania zanieczyszczonego powietrza i zapewniania powietrza czystego do oddychania. Drugim ważnym elementem jest odpowiednie zorganizowanie przepływu powietrza przez pomieszczenie, w celu uniknięcia migracji zanieczyszczeń między pracownikami. Jednocześnie parametry powietrza powinny być dostosowywane do rodzaju wykonywanej pracy, tak aby zbliżać się do warunków komfortu cieplnego. Wilgotność względna powietrza powinna być utrzymywana w dolnych granicach wskazywanych w normach (około 40%), natomiast w celu uzyskania zwiększenia produktywności w idealnych warunkach powinno się stworzyć możliwość samodzielnego dostosowywania temperatury powietrza każdemu użytkownikowi. Może się wydawać, iż zmiany te są bardzo kosztowne i nie możliwe do realizacji. Odpowiedz na ten problem przynosi publikacja Roelofsena [22], w której przeliczono koszty poprawy jakości środowiska wewnętrznego o jedną kategorię zgodnie z zapisami normy PN-EN 15251:2012 Parametry wejściowe środowiska wewnętrznego dotyczące projektowania i oceny charakterystyki energetycznej budynków, obejmujące jakość powietrza wewnętrznego, środowisko cieplne, oświetlenie i akustykę. Obliczono koszty związane ze zmianą kategorii (z C na kategorię B oraz z B na A) i przedstawiono je w tabeli 1. Analogiczne analizy przeprowadził Wyon [17], który wskazał czas zwrotu 1,6 roku przy zmianie przestrzeni biurowej w celu osiągnięcia 0,5% wzrostu produktywności. Można zatem wnioskować, iż zwiększenie produktywności pracowników poprzez polepszenie warunków środowiska wewnętrznego może być traktowane jako inwestycja o krótkim czasie zwrotu, która w dalszej perspektywie będzie przynosić tylko zyski.
LITERATURA |
POLECAMY WYDANIA SPECJALNE
-
Pompy ciepła 2023-2024
-
Pompy ciepła 2021-2022
-
Pompy ciepła 2022-2023
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2022
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2023
-
Pompy ciepła 2020-2021
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2020
-
Pompy ciepła 2019-2020
-
Katalog klimatyzatorów typu SPLIT. Edycja 2019